Workshops og seminarer

Book en ekspert til dit næste digital dannelsesevent eller undervisningstime og bliv guidet igennem en digital dannelsesrejse. Med læringsspillet DIGIchat som kulisse skaber vi et spændende, underholdende og reflekterende læringsmiljø både for dine elever og dig som underviser.

Workshops og seminarer med høj elev- og lærerinddragelse

I vores workshops målrettet elever i udskolingen, gymnasieskolen (STX, HHX, HTX og HF) og på ungdomsuddannelser, guider vi eleverne gennem digital dannelse og går i dybden med bl.a. digitale fodspor og digital kommunikation, hvor elevernes egen hverdag og oplevelser i den digitale verden inddrages.

I vores seminarer målrettet undervisere, klæder vi dig som underviser godt på til at anvende DIGIchat spillet og det tilhørende undervisningsmateriale, så du kan skabe de bedste rammer for, at dine elever kan lære om digital dannelse på en lærerig og underholdende måde.

Vi tilbyder workshops og seminarer af både 90 minutters og 3 timers varighed samt skræddersyet workshops. Her indgår læringsspillet DIGIchat som en fast del i alle workshops og anvendes som kulisse til at skabe rammen for en spændende dannelsesrejse med høj elevinddragelse.

I vores workshops af 3 timers varighed højnes elevinddragelsen, refleksion og læring yderligere gennem fremstilling af kreative og lærerige digitale produkter af eleverne med udgangspunkt i DIGIchat spillet.

Med vores workshops får du og dine elever:

Læringsspillet DIGIchat som kulisse

Med DIGIchat højnes motivationen for læring ved at tage udgangspunkt i dialog mellem elev-elev, gamification, aktiv læring og med inddragelse af elevernes smartphones som læringsredskab.

Spændende og lærerige oplæg

I vores oplæg inddrager vi elevernes opnået viden, refleksioner og dialog i DIGIchat spillet til at belyse digital dannelse og til at skabe en fælles dialog og vidensdeling. Her inddrager vi også elevernes egne oplevelser i den digitale verden som grundlag for fælles retningslinjer til god digital adfærd.

Høj elevindragelse

Fra start til slut inddrager vi eleverne i læringen om digital dannelse. Dette sker bl.a. gennem spil med DIGIchat, underholdende og spændende oplæg og anvendelse af digitale værktøjer.

90 minutters workshop: "Mit digitale aftryk"

Denne workshop hjælper dine elever med at opnå forståelse og refleksioner om digitale fodspor og hvordan disse kan efterlades med omhu og omtanke.

Workshoppen tager bl.a. udgangspunkt i læringsspillet DIGIchat, spændende oplæg, fælles dialog og refleksion og i elevernes egne oplevelser med digitale fodspor.

Udbytte

  • Introduktion til digital dannelse
  • Øget forståelse og refleksion hos eleverne om digitale fodspor, elevernes egne digitale fodspor, tech virksomheders brug af digitale fodspor m.m.
  • Fokus på aktiv læring, refleksion og dialog mellem elev-elev og i plenum og udarbejdelse af fælles retningslinjer om digitale aftryk.
  • Gode råd til hvordan eleverne kan efterlade digitale fodspor med omhu og omtanke m.m.

90 minutters workshop:
"Den gode digitale tone"

Denne workshop hjælper dine elever med at opnå forståelse og refleksioner om online kommunikation og hvordan eleverne kan udvise en god og ansvarlig tone online.

Workshoppen tager bl.a. udgangspunkt i læringsspillet DIGIchat, spændende oplæg, fælles dialog og refleksion og i elevernes egne oplevelser med online kommunikation.

Udbytte

  • Introduktion til digital dannelse
  • Øget forståelse og refleksion hos eleverne om bl.a. online vs. offline kommunikation, brugen af emojis, hadefuld retorik m.m.
  • Fokus på aktiv læring, refleksion og dialog mellem elev-elev og i plenum og udarbejdelse af fælles retningslinjer om online kommunikation.
  • Gode råd til hvordan eleverne kan udvise en god og ansvarlig tone online m.m.

90 minutters workshop:
"Digital støj"

Denne workshop hjælper dine elever med at opnå forståelse og refleksioner om, hvordan digital støj fra smartphones og computere påvirker deres læringsudbytte i
undervisningen.

Workshoppen tager bl.a. udgangspunkt i læringsspillet DIGIchat, spændende oplæg, fælles dialog og refleksion og i elevernes egne oplevelser med digital støj i undervisningen.

Udbytte

  • Introduktion til digital dannelse
  • Øget forståelse og refleksion hos eleverne bl.a. om konsekvenserne ved digital støj i undervisningen og for eget læringsudbytte.
  • Fokus på aktiv læring, refleksion og dialog mellem elev-elev og i plenum og udarbejdelse af fælles retningslinjer om digital støj.
  • Gode råd til hvordan eleverne kan minimere digital støj i undervisningen m.m.

90 minutters seminar:
"Introduktion til DIGIchat brætspil"

I dette seminar klæder vi undervisere godt på til at anvende DIGIchat brætspillet og det tilhørende undervisningsmateriale. Her viser vi også, hvordan man som underviser kan skabe de bedste rammer for, at elever kan lære om digital dannelse på en lærerig og samtidig underholdende måde, ved hjælp af DIGIchat brætspillet, det tilhørende undervisningsmateriale og digitale remedieringsværktøjer.

Seminaret tager bl.a. udgangspunkt i DIGIchat brætspillet, teorien bag spillet, det tilhørende undervisningsmateriale samt praktiske øvelser med brætspillet. 

Udbytte

  • Viden om teorien bag læringsspillet DIGIchat.
  • Grundig gennemgang af læringsspillet DIGIchat med praktiske øvelser.
  • Grundig gennemgang af det tilhørende undervisningsmaterialet.
  • Grundig gennemgang af hvordan læringsspillet og undervisningsmaterialet kan anvendes i forskellige undervisningssammenhænge.
  • Forslag til hvordan elevers læring om digital dannelse kan bearbejdes gennem forskellige digitale remedieringsværktøjer m.m.

”Selve spillet og baggrund for udviklingen af spillet efterlader et indtryk af et velovervejet fundament både pædagogisk og didaktisk.” - udskolingsleder, Fredensborg skole

”… nu får vi så også den digitale dannelse på banen på en organiseret og sjov måde” - udskolingsleder, Fredensborg skole

"Vi har på NEG mange unge mennesker der mødes og danner nye relationer på deres grundforløb. Det er ikke kun på det rent fysiske plan at der dannes relationer, det sker også på mange forskellige medier. Derfor har vi som uddannelsesinstitution et meget stort ansvar for at de unge dannes " - Uddannelsesleder, NEG, EUC Nordvestsjælland

"Vi har, i forsøget på at få en samtale i gang, valgt at bruge DIGIchat i vores fremtidige introuger. For med dette spil på bordet, kan vi få de unge mennesker til at reflektere over deres eget brug af medier og ikke mindst hvordan deres kommunikation er/rammer andre.

Vi kan gennem dette spil få vores elever til at lave ”deres egne regler” for grænser, når de kommunikerer. Det er regler som de unge selv skriver/fortolker, med endelig vejledning fra deres underviser. Tak til DIGIchat" - Uddannelsesleder, NEG, EUC Nordvestsjælland.

"DIGIchat er bygget professionelt og pædagogisk op, og kan bruges både af børn og unge der selv kan styre spillet, og i andre sammenhænge med en behandlingsmæssig eller didaktisk tilgang, hvor en voksen strukturerer processen." - ledende psykolog, dagbehandlingsskolen Fortuna Vanløse.

"DIGIchat er et skønt samtale- og læringsspil for børn, unge og voksne. Man griner, lytter til hinanden, lærer og bliver nysgerrig på digital dannelse, og bygger videre på den viden man allerede har." - ledende psykolog, dagbehandlingsskolen Fortuna Vanløse.

3 timers workshop:
"Mit digitale aftryk"

Denne workshop giver dine elever en dybdegående forståelse og refleksioner om digitale fodspor og hvordan disse kan efterlades med omhu og omtanke.

Workshoppen tager bl.a. udgangspunkt i læringsspillet DIGIchat, spændende oplæg, fælles dialog og refleksion, i elevernes egne oplevelser med digitale fodspor og i digitale produkter fremstillet af eleverne selv.

Udbytte

    • Introduktion til digital dannelse
    • Øget forståelse og refleksion hos eleverne om digitale fodspor, elevernes egne digitale fodspor, tech virksomheders brug af digitale fodspor m.m.
    • Fokus på aktiv læring, refleksion og dialog mellem elev-elev og i plenum, udarbejdelse af fælles retningslinjer om digitale aftryk og digital produkt fremstilling.
    • Gode råd til hvordan eleverne kan efterlade digitale fodspor med omhu og omtanke m.m.

3 timers workshop:
"Den gode digitale tone"

Denne workshop giver dine elever en dybdegående forståelse og refleksioner om online kommunikation og hvordan eleverne kan udvise en god og ansvarlig tone online.

Workshoppen tager bl.a. udgangspunkt i læringsspillet DIGIchat, spændende oplæg, fælles dialog og refleksion, i elevernes egne oplevelser med online kommunikation og i digitale produkter fremstillet af eleverne selv.

Udbytte

  • Introduktion til digital dannelse
  • Øget forståelse og refleksion hos eleverne om bl.a. online vs. offline kommunikation, brugen af emojis, hadefuld retorik m.m.
  • Fokus på aktiv læring, refleksion og dialog mellem elev-elev og i plenum, udarbejdelse af fælles retningslinjer om online kommunikation og digital produkt fremstilling. 
  • Gode råd til hvordan eleverne kan udvise en god og ansvarlig tone online m.m.

3 timers workshop:
"Digital støj"

Denne workshop giver dine elever en dybdegående forståelse og refleksioner om, hvordan digital støj fra smartphones og computere påvirker deres læringsudbytte i
undervisningen.

Workshoppen tager bl.a. udgangspunkt i læringsspillet DIGIchat, spændende oplæg, fælles dialog og refleksion, i elevernes egne oplevelser med digital støj i undervisningen og i digitale produkter fremstillet af eleverne selv.

Udbytte

  • Introduktion til digital dannelse
  • Øget forståelse og refleksion hos eleverne bl.a. om konsekvenserne ved digital støj i undervisningen og for eget læringsudbytte.
  • Fokus på aktiv læring, refleksion og dialog mellem elev-elev og i plenum, udarbejdelse af fælles retningslinjer om digital støj og digital produkt fremstilling.
  • Gode råd til hvordan eleverne kan minimere digital støj i undervisningen m.m.

Step guide til booking af workshop

Step 1

Book en workshop

Send forespørgsel for ønsket workshop og dato for afholdelse

Step 2

Bekræftelse af booking

Vi kontakter dig inden for 24 timer efter vi har modtaget din forespørgsel.

Step 3

DIGIchat på vej til dig

Vi står klar til at give dine elever en spændende dannelsesrejse, så snart forespørgslen er blevet bekræftet. Faktura eftersendes.

Skræddersyet workshop

Gennem vores skræddersyet workshop inddrager vi din skoles digitale politik i DIGIchat spillet og oplæg, så eleverne opnår dybdegående kendskab til jeres digitale politik på en lærende og fængende måde. Dette giver også mulighed for en optimering af jeres digitale politik i samarbejde med eleverne. Kontakt os for pris.

Vil du gerne vide mere om teamet bag DIGIchat?

Det, der først startede som et pædagogisk studieprojekt, er sidenhen blevet til en mission om klæde børn og unge så godt på som muligt med digital dannelse gennem innovative, underholde og motiverende læringsværktøjer. Den digitale verden er i konstant udvikling og kræver derfor forskellige læringsformer, som kan følge med udviklingen og belyse de positive og negative sider ved det digitale – på reflekterende og oplysende måder.

Hvad siger vores brugere?

Elever

Fagfolk

da_DKDansk

Vi er rigtige ærgelige over at du ikke længere har lyst til at at benytte DIGIchat til at skabe digital dannelse for børn og unge i Danmark.

Vi håber du vil hjælpe os til at blive klogere på hvorfor DIGIchat ikke længere har interesse, så vi kan gøre DIGIchat endnu bedre. 

Vi sætter rigtig stor pris på, at du vil hjælpe os med at fremme digital dannelse på en fortsat sjov og lærerig måde, tusinde tak!

Mange tak for din feedback, det sætter vi stor pris på!

Med dit bidrag kan vi gøre DIGIchat endne bedre til gavn for børn og unge, DIGIchat teamet.