Nu kan undervisningsinstitutioner låne DIGIchat brætspillet hos CFU KP, Center For Undervisningsmidler Københavns Professionshøjskole. Læringsspillet kan anvendes af undervisere og andre fagpersoner i udskolingen, gymnasium og på ungdomsuddannelserne til at undervise elever i digital dannelse på en lærerig og samtidig underholdende måde.
Lån DIGIchat brætspillet til din næste undervisning i digital dannelse her.
(Virker linket ovenfor ikke? Brug hard-linket her: https://kp.mitcfu.dk/90044371)
Siden offentliggørelsen af DIGIchat spillet har vi oplevet stor opbakning og massiv interesse for spillet og den måde læringsspillet adresserer og arbejder med digital dannelse på. Vi er overvældet over den positive respons fra alle vi talt med, og som har berøring med undervisning af børn og unge i Danmark, og vi er derfor super glade for at skoler og ungdomsuddannelser i hovedstadsområdet og i Nordsjælland nu kan låne vores spil gennem CFU KP.
To temaer med brætspillet hos CFU
Sammen med tilhørende undervisningsmateriale fremmer og understøtter DIGIchat brætspillet elevers digitale dannelse med fokus på temaerne: “Mit digitale aftryk” og “Den gode digitale tone”.
Hvert tema kan afvikles over 2 undervisningsforløb af en varighed på 90 minutter i hvert forløb. Begge forløb starter med en introduktion til digital dannelse og til DIGIchat spillet ved hjælp af medfølgende PowerPoint, der downloades frit fra vores hjemmeside sammen med øvrig undervisningsmateriale.
Efterfølgende spiller eleverne DIGIchat i ét af temaerne i forskellige grupper, mens underviser er i rollen som facilitator og observatør med det primære formål, at observere af elevernes dialog og samspil, stille uddybende og undersøgende spørgsmål og at være behjælpelig.
Spilafslutning med klassens digitale retningslinjer
Efter afsluttet spil afholdes en gruppeøvelse og en fælles opsamling af elevernes dialog, refleksioner og opnåede viden i DIGIchat spillet sammen med underviser ved brug af medfølgende PowerPoint.
Afslutningsvis skal eleverne i fællesskab finde frem til klassens 5 digital bud, altså retningslinjer inden for de 2 temaer. I tema 1 “Mit digitale aftryk” skal eleverne finde frem til retningslinjer om hvordan klassen kan efterlade digitale fodspor med omhu og omtanke. I tema 2 “Den gode digitale tone” skal eleverne finde frem til retningslinjer om hvordan man i klassen har en god digital tone og kommunikation.
Klassens digitale bud nedfældes i medfølgende plakater, som kan hænges op i klassen til påmindelse om klassens digitale retningslinjer.
Fordybelse med digitale fodspor og den gode digitale tone
I temaet “Mit digitale aftryk” opnår eleverne bl.a. viden og refleksioner om digitale fodspor, elevernes egne digitale fodspor, digitale mediers indsamling af oplysninger og åbne og lukkede profiler på sociale medier.
I temaet “Den gode digitale tone” opnår eleverne bl.a. viden og refleksioner om fordele og ulemper ved offline og online kommunikation, afsenderens og modtagerens oplevelse af digital kommunikation, brugen af emojis og hadefuld retorik.
DIGIchat gør læring sjovt
Med afsæt i teoretisk viden om bl.a. læring og gamification og med anvendelse af spilleplader, spillekort, spillebrikker og dialogkort skaber læringsspillet DIGIchat en god læringsramme for elever.
Tilsammen motiverer spillets teoretiske fundament og spil elementer eleverne til at deltage aktivt i læringen om digital dannelse i de kategorier: quiz, dialog og aktiviteter.
Med DIGIchat højnes desuden motivationen for læring ved at tage udgangspunkt i dialog mellem elev-elev, aktiv læring og med inddragelse af elevernes smartphones som læringsredskab.
Læs mere om brætspillet og de tre interaktive kategorier her