I det kommende skoleår 2022/2023 kan landets undervisningsinstitutioner låne DIGIchat brætspillet hos CFU, Center For Undervisningsmidler. Læringsspillet kan anvendes af undervisere og andre fagpersoner i udskolingen og på ungdomsuddannelserne til at undervise elever om digital dannelse på en lærerig og samtidig underholdende måde.
Siden offentliggørelsen af DIGIchat spillet har vi oplevet stor opbakning og massiv interesse for spillet og den måde læringsspillet adresserer digital dannelse på. Vi er overvældet over den positive respons fra alle vi talt med, og som har berøring med undervisning af børn og unge i Danmark. Denne interesse møder vi nu også fra CFU.
Fra næste skoleår bliver det nemlig nu muligt at låne læringsspillet igennem netop CFU, som har lagt ordre ind på 24 brætspil. De 24 brætspil rækker til 4 klasser med 24 elever i hver klasse.
To temaer med brætspillet hos CFU
Sammen med tilhørende undervisningsmateriale fremmer og understøtter DIGIchat brætspillet elevers digitale dannelse med fokus på temaerne: “Mit digitale aftryk” og “Den gode digitale tone”.
Hvert tema kan afvikles over 2 undervisningsforløb af en varighed på 90 minutter i hvert forløb. Begge forløb starter med en introduktion til digital dannelse og til DIGIchat spillet ved hjælp af medfølgende PowerPoint, der downloades frit fra vores hjemmeside sammen med øvrig undervisningsmateriale.
Efterfølgende spiller eleverne DIGIchat i ét af temaerne i forskellige grupper, mens underviser er i rollen som facilitator og observatør med det primære formål at observere af elevernes dialog og samspil, stille uddybende og undersøgende spørgsmål og at være behjælpelig.
Spilafslutning med klassen digitale retningslinjer
Efter afsluttet spil afholdes en gruppeøvelse og en fælles opsamling af elevernes dialog, refleksioner og opnåede viden i DIGIchat spillet sammen med underviser ved brug af medfølgende PowerPoint.
Afslutningsvis skal eleverne i fællesskab finde frem til klassens 5 digital bud, altså retningslinjer inden for de 2 temaer. I tema 1 “Mit digitale aftryk” skal eleverne finde frem til retningslinjer om hvordan klassen kan efterlade digitale fodspor med omhu. I tema 2 “Den gode digitale tone” skal eleverne finde frem til retningslinjer om hvordan man i klassen har en god digital tone og kommunikation.
Klassens digitale bud nedfældes i medfølgende plakater, som kan hænges op i klassen til påmindelse om klassens digitale retningslinjer.
Fordybelse med digitale fodspor og den gode digitale tone
I temaet “Mit digitale aftryk” opnår eleverne bl.a. forståelse for- og refleksioner om digitale fodspor, digitale mediers indsamling af oplysninger, åbne og lukkede profiler på sociale medier.
I temaet “Den gode digitale tone” opnår eleverne bl.a. forståelse for- og refleksioner om fordele og ulemper ved offline og online kommunikation, afsenderens og modtagerens oplevelse af digital kommunikation, brugen af emojis og hadefuld retorik.