Udvikling af nyt læringspil med temaet: “Samtykke, køn, grænser og pornografi” | -et samarbejde

Del dette indlæg

Nyt samarbejde mellem gymnasieskolerne Tietgenskolen og Aarhus Business College samt Mediesundhed og DIGIchat fører nu til udvikling af nyt tema; “Samtykke, køn, grænser og pornografi”.

Navnet på det nye tema er ikke helt på plads endnu, så nyt er det. Projektet skal arbejde med elevers refleksion angående “personlige grænser og samtykke” ved (i) at elever kan diskutere, hvordan overgreb på unge kan forebygges, (ii) at elever får viden om vold og overgreb af fysisk, psykisk og seksuel karakter og (iii) at elever kan mærke egne og andres grænser og respektere dem. Ydermere vil køn være et centralt emne ved, at elever får viden om retten til at definere sig selv, og hvordan normer og kultur skaber muligheder og udfordringer for at forstå sig selv og andre.

Herigennem ønsker vi at understøtte seksuel og digital dannelse gennem et fysisk læringsspil og et tilhørende undervisningsmateriale, der udvikles i tæt samarbejde med begge målgrupper. Dette opnås ved at skabe grundlag for en lærerig og reflekterende dialog gennem læringsspillet samt give lærere viden og et konkret redskab, der vejleder dem i håndtering af de mange “gråzone-udfordringer”, der dukker op i hverdagen, såsom grænser, samtykke og kønsproblematikker.

Hvorfor et nyt læringspil?

Den tiltagende hyperseksualisering og kropsfiksering og samtidig mangelfuld grænsesætning blandt unge i dag, koblet sammen med deres digitale liv, som i meget stor udstrækning påvirkes af det, de ser og oplever på såvel de sociale medier, samt øvrige digitale platforme, afstedkommer både en idealisering af ”perfekte kroppe” og samtidig en objektivisering af mennesket. Dette er med til at skabe forråelse og forarmelse af seksual-, køns- og relationslivet. Mediesundhed for børn og unge er en af de aktører i Danmark, der på et seriøst plan arbejder på at afdække og belyse, hvordan børn og unge har det med den seksualisering de møder, fx i form af indhold på nettet af pornografisk karakter; fænomener som vinder indpas hos unge som fx sugardating; at have profil og et ”fritidsjob” på Onlyfans; grænseoverskridende materialer på SoMe; seksuel vold m.m. – emner som alle har en kraftig indvirkning på unges opfattelse af samtykke, køn og grænser.

Mediesundhed for børn og unge har, udover det interne korps af fagpersoner og videnskonsulenter, herunder DIGIchat der sidder med i bestyrelsen i foreningen ved Gajan R. Rasathurai, andre relevante aktører, som de løbende vil sparre og samarbejde med og som også vil bistå projektet. Blandt andre kan nævnes: Johanne Littrup, gymnasielærer i samfundsfag og historie; Gabriela Rehfeld, jordemoder, sexolog og forperson for Ungdomsmodtagelser i Danmark samt leder af UngMod i Halsnæs kommune; Sissel Rosenkilde, didaktisk sexolog og underviser på Sexologiskolen.
I eget regi har foreningen blandt andre Heidi Als Ringheim, sexolog og parterapeut med specialisering i børn og unges seksuelle udvikling og sex- og pornoafhængighed, underviser, foredrags- og workshopholder.

Det nye tema til læringsspillet vil blive udviklet som et ”Print&Play” læringsspil, der vil gøre det muligt for lærere landet over at downloade og printe læringsspillet i fysisk format. Der vil blive givet hurtig og let adgang til læringsspillet og det tilhørende undervisningsmateriale for alle undervisere landet over, gennem download af materialerne i PDF-format via hjemmeside.
Indholdet af det nye læringspil og tilhørende undervisningsmateriale vil blive forankret i nyeste viden og undersøgelser om unges egne erfaringer inden for føromtalte emner, herunder i foreningens egen rapport “Ny dansk viden om hvordan digitalt indhold af pornografisk karakter påvirker danske børn og unge – set fra et ungeperspektiv” med henblik på at seksualvejlede unge inden for de udvalgte emner. Desuden vil læringsspillet og det tilhørende undervisningsmateriale blive forankret i faglige mål.

Projektets relevans

DIGIchat udkom primo 2021 med et fagligt funderet læringsspil med tilhørende undervisningsmateriale målrettet elever i grundskolen og gymnasieskolen med fokus på digital dannelse. Læringsspillet er udviklet med det formål at gøre undervisningen både lærerig og sjov og samtidig at kunne åbne op for dialog i klasseværelset. Læringsspillet faglige fundament er blevet gennemanalyseret og gennemtestet af flere omgange for 70 folkeskoleelever og 75 gymnasieelever og videreudviklet gennem co-creation med både elever og lærere.
Med læringsspillet højnes motivationen for læring ved at tage udgangspunkt i dialog mellem elev-elev, gamification, aktiv læring samt inddragelse af elevernes smartphones som læringsredskab.

Lærerens forberedelsestid minimeres gennem skræddersyet læringsforløb og printklare spilelementer, som klippes ud af både lærer og elever.
Læringsspillet giver pædagogiske læringsredskaber, som behandler relevante emner gennem tre interaktive spilkategorier.
Læringsspillet er udviklet til at kunne blive anvendt flere gange med fokus på forskellige underemner, hvor indholdet i spillet varierer fra emne til emne samtidig med at spillereglerne, formen og rammerne bibeholdes. Det kan derfor spilles igen og igen med fornyet læring og underholdning.

På baggrund af ovenstående viden og erfaringer vil Mediesundhed for børn og unge i samarbejde med bl.a. DIGIchat udvikle et nyt samtale- og læringsspil til brug i klasserne på ungdomsuddannelserne med udgangspunkt i DIGIchats oprindelige læringsspil. Formålet med det nye læringsspil er, at åbne op for dialog omkring fakta, gråzoner og grænser ift. krop, køn, sex og seksualitet m.m. Til det formål har et fysisk spil, som eleverne samles om, kvaliteter og fordele, som en digital platform eller et traditionelt lærerformidlings-/ undervisningsforløb ikke på samme måde kan imødekomme. Et fysisk spil lægger bl.a. op til en mundtlig dialog og et nærvær blandt eleverne, som skaber trygge rammer for åben og ærlig samtale og debat, hvilket den digitale skærm eller traditionel undervisning ikke på samme måde imødekommer.

Samspil – DIGIchat som vi kender det

Samspilsdimensionen rummer det nære samspil i fx en elevgruppe, hvor handlinger, kommunikation og samarbejdet i samspillet er essentiel for at læring kan opstå, dvs. at læring ifølge Illeris altid er situeret socialt og samfundsmæssigt.
Samspilsdimensionen, som vi kender det fra DIGIchat læringspillet, udgør som vanligt, en stor del af nye læringsspil om samtykke, køn, grænser og pornografi, idet læringsspillet i væsentlig grad vil være bygget op omkring at skabe gode rammer for det nære samspil mellem elever i grupper. Her vil alle elever få mulighed for at deltage aktivt i samspillet, hvor de i fællesskab skal handle, samarbejde og kommunikere om forskellige dilemmaer, dialogspørgsmål, opgaver og aktiviteter m.m. i alle 3 kategorier og herigennem opnå læring om de udvalgte emner.

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opdag mere

da_DKDansk

Vi er rigtige ærgelige over at du ikke længere har lyst til at at benytte DIGIchat til at skabe digital dannelse for børn og unge i Danmark.

Vi håber du vil hjælpe os til at blive klogere på hvorfor DIGIchat ikke længere har interesse, så vi kan gøre DIGIchat endnu bedre. 

Vi sætter rigtig stor pris på, at du vil hjælpe os med at fremme digital dannelse på en fortsat sjov og lærerig måde, tusinde tak!

Mange tak for din feedback, det sætter vi stor pris på!

Med dit bidrag kan vi gøre DIGIchat endne bedre til gavn for børn og unge, DIGIchat teamet.