Temaer

DIGIchat følger med i den konstante digitale udvikling og de digitale tendenser i samfundet. Derfor udgiver vi løbende nye temaer, der følger med tidens gældende digitale trends – klar til brug sammen med læringsspillet.

Læring og underholdning der følger med den digitale udvikling

Læringsspillets opbygning gør det muligt, at det kan spilles gentagende gange med fokus på forskellige temaer, samtidig med at spillets ramme bibeholdes fra gang til gang. Dette gør spillet genkendeligt for både elever og underviser og giver fornyet læring og underholdning.

Med DIGIchat får du derfor et nemt pædagogisk læringsredskab, som følger med den digitale udvikling og behandler den nyeste viden inden for digital dannelse gennem spillets 3 interaktive kategorier: quiz, dialog og aktiviteter.

Læring og underholdning der følger med digitale udvikling

Læringsspillets opbygning gør det muligt, at det kan spilles gentagende gange med fokus på forskellige temaer, samtidig med at spillets ramme bibeholdes fra gang til gang. Dette gør spillet genkendeligt for både elever og underviser og giver fornyet læring og underholdning.

Med DIGIchat får du derfor et nemt pædagogisk læringsredskab, som følger med den digitale udvikling og behandler den nyeste viden inden for digital dannelse gennem spillets 3 interaktive kategorier: quiz, dialog og aktiviteter.

Intro - Freemium

Med temaet “Intro – Freemium” får du mulighed for at prøve kræfter med DIGIchat gratis gennem DIGIchat “Print&Play – Freemium”. I dette tema introduceres eleverne til vigtige fokuspunkter i digital dannelse og basal viden om sociale mediers skjulte mekanismer, fake news, tidsforbrug og gode digitale fællesskaber.

Intro - Freemium

Med temaet “Intro – Freemium” får du mulighed for at prøve kræfter med
DIGIchat gratis gennem DIGIchat “Print&Play – Freemium”. I dette tema introduceres eleverne til vigtige fokuspunkter i digital dannelse og basal viden om sociale mediers skjulte mekanismer, fake news, tidsforbrug og gode digitale fællesskaber.

DIGIchat - Basics

I DIGIchat – “Basics” opnår eleverne en fælles forståelse for digital dannelse og basal viden og refleksioner inden for temaerne: “Den gode digitale tone” og “Mit digitale aftryk.

Den gode digitale tone

I dette tema opnår eleverne bl.a. viden og refleksioner om fordele og ulemper ved offline og online kommunikation, brugen af emojis, hadefuld retorik og hvordan man holder en god digital tone.
Her inddrages elevernes smartphones desuden som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

Mit digitale aftryk

I dette tema opnår eleverne bl.a. viden og refleksioner om digitale fodspor, Tech virksomheders indsamling af oplysninger, forskellen på åbne og lukkede profiler på sociale medier og hvordan man efterlader digitale fodspor med omhu.
Her inddrages elevernes smartphones desuden som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

AI - Hvad er det?

I dette add-on tema opnår eleverne bl.a. generel viden og refleksioner om AI, fordele og ulemper ved AI samt AI´s påvirkning i både hverdags-, skole- og samfundsmæssige sammenhænge.

Her inddrages elevernes smartphones desuden som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

Digital støj

I dette add-on tema opnår eleverne bl.a. viden og refleksioner om digitale enheders påvirkning i undervisningen og hvordan digital støj kan minimeres til gavn for deres læringsudbytte.

Her inddrages elevernes smartphones desuden også som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

DIGIchat - Basics

I DIGIchat – “Basics” opnår eleverne en fælles forståelse for digital dannelse og basal viden og refleksioner inden for temaerne: “Den gode digitale tone” og “Mit digitale aftryk.

Den gode digitale tone

I dette tema opnår eleverne viden og refleksioner om fordele og ulemper ved offline og online kommunikation, brugen af emojis, hadefuld retorik og hvordan man holder en god digital tone m.m.
Her inddrages elevernes smartphones desuden som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

Mit digitale aftryk

I dette tema opnår eleverne viden og refleksioner om digitale fodspor, Tech virksomheders indsamling af oplysninger, forskellen på åbne og lukkede profiler på sociale medier og hvordan man efterlader digitale fodspor med omhu m.m.
Her inddrages elevernes smartphones desuden som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

Download forløbsbeskrivelse til brætspil
Download forløbsbeskrivelse til Print&Play

DIGIchat - Basics

I DIGIchat – “Basics” opnår eleverne en fælles forståelse for digital dannelse og basal viden og refleksioner inden for temaerne: “Den gode digitale tone” og “Mit digitale aftryk.

Den gode digitale tone

I dette tema opnår eleverne viden og refleksioner om fordele og ulemper ved offline og online kommunikation, brugen af emojis, hadefuld retorik og hvordan man holder en god digital tone m.m.
Her inddrages elevernes smartphones desuden som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

Mit digitale aftryk

I dette tema opnår eleverne viden og refleksioner om digitale fodspor, Tech virksomheders indsamling af oplysninger, forskellen på åbne og lukkede profiler på sociale medier og hvordan man efterlader digitale fodspor med omhu m.m.
Her inddrages elevernes smartphones desuden som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

AI - Hvad er det?

Med add-on temaet “AI – Hvad er det?” opnår eleverne vgenerel viden og refleksioner om AI, fordele og ulemper ved AI samt AI´s påvirkning i både hverdags-, skole- og samfundsmæssige sammenhænge.

Digital støj

Med temaet “Digital støj” opnår eleverne viden og refleksioner om digitale enheders påvirkning i undervisningen og hvordan digital støj kan minimeres til gavn for deres læringsudbytte. 

Flere temaer
på vej

DIGIchat følger med i den konstante digitale udvikling og de digitale
tendenser i samfundet og derfor udgiver vi løbende nye
temaer, som følger med tidens gældende digitale trends – klar til brug sammen med læringsspillet.

I løbet af 2025 udgiver vi bl.a. et tema omkring billeddeling.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med de seneste temaer

Hvad siger vores brugere?

Elever

Fagfolk

Hvorfor DIGIchat?

– Fordi vi ser digital dannelse af børn og unge som en nødvendighed, der kun er stødt stigende i takt med et øget digitalt brug.

– Fordi DIGIchat adskiller sig markant fra andre materialer til digital dannelse ved gamificering af emnet og med fokus på dialog mellem elev-elev.

da_DKDansk

Vi er rigtige ærgelige over at du ikke længere har lyst til at at benytte DIGIchat til at skabe digital dannelse for børn og unge i Danmark.

Vi håber du vil hjælpe os til at blive klogere på hvorfor DIGIchat ikke længere har interesse, så vi kan gøre DIGIchat endnu bedre. 

Vi sætter rigtig stor pris på, at du vil hjælpe os med at fremme digital dannelse på en fortsat sjov og lærerig måde, tusinde tak!

Mange tak for din feedback, det sætter vi stor pris på!

Med dit bidrag kan vi gøre DIGIchat endne bedre til gavn for børn og unge, DIGIchat teamet.