Mit digitale aftryk

I dette tema opnår elever viden og refleksioner om digitale fodspor, techvirksomheders indsamling af oplysninger og hvordan man efterlader digitale fodspor med omhu m.m.

Formål

Formålet med temaet “Mit digitale aftryk” er, at elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser bliver bevidste om deres egne digitale aftryk, hvordan digitale aftryk kan begrænses og hvilke oplysninger de ikke bør dele online.

Med dette tema klæder du også eleverne på til at kunne navigere mere trygt og sikkert online.

Læringsmål

Læringsmålene for temaet “Mit digitale aftryk” er:

Eleven har viden om:

  • Hvad digitale fodspor er og hvilke digitale fodspor de selv efterlader.
  • Hvad cookies er og hvilken betydning disse har for deres færden online.
  • Hvordan indsamling af cookies kan begrænses.
  • Hvordan digitale medier indsamler personlige oplysninger og hvordan disse anvendes som valuta.
  • At begrænse deling af ens personlige oplysninger online.
  • At afgøre hvilke billeder man ikke bør dele online.
  • Hvilke fordele og ulemper der er ved at have en åben vs. lukket profil på sociale medier.

Eleven kan reflektere over:

  • Hvilke digitale fodspor eleven efterlader online.
  • Hvilke reklamer og indhold eleven bliver eksponeret for online.
  • Digitale mediers indsamling af personlige oplysninger.
  • Digitale mediers betydning for ens dagligdag og samvær med venner og familier.
  • Betydningen af at ytre sig mundtligt vs. skriftligt.
  • Hvad man deler med venner vs. fremmede online.
  • Konsekvenser ved at dele upassende billeder online.
  • Elevens valg af åbent/lukket profil på sociale medier.

I temaet inkluderes desuden elevernes digitale enheder som:

  • Læringsmiddel til at løse opgaver omkring temaet.
  • Inspiration til hvordan digitale enheder kan anvendes til at lave sjove aktiviteter med inddragelse af bevægelse.

Undervisningsforløbet "Basics"

Temaet “Den gode digitale tone” er en del af undervisningsforløbet “Basics”. Til forløbet medfølger undervisningsmaterialer i form af PowerPoint, notatark til elever og underviser, plakat og vinderdiplomer til temaerne ”Den gode digitale tone” og ”Mit digitale aftryk”.

Undervisningsforløbet kan afvikles over 2 separate undervisningsgange. Hver undervisningsgang består af 2 undervisningsmoduler på i alt 90 minutter. 

I 1. undervisningsmodul spilles DIGIchat med temaet “Mit digitale aftryk” af elever, hvor medfølgende PowerPoint bl.a. anvendes til at forklare digital dannelse, temaet og spillereglerne i DIGIchat.

I 2. undervisningsmodul afholdes en opsamling efter spil med DIGIchat, hvor det medfølgende PowerPoint anvendes til at rammesætte en fælles opsamling med vidensdeling, refleksioner og dialog i plenum om digitale aftryk. Her kan underviseren bl.a. få indsigt i elevernes opnået viden og refleksioner om digital dannelse og temaets fokus.

Afslutningsvis skal elever og underviser i fællesskab udarbejde klassens 5 digitale bud i form af retningslinjer, der kan hjælpe eleverne med at sætte digitale aftryk med omhu.

De 5 digitale bud nedskrives på medfølgende plakat, som kan hænges op i klassen.

Plakaten er et godt redskab til at opsamle og synliggøre elevernes opnået viden og refleksioner om digital dannelse og digitale aftryk.

Til slut kåres vinderne af DIGIchat spillet.

Undervisningsmaterialet til temaet “Mit digitale aftryk” downloades under “Min DIGIchat” ved oprettelse af en gratis bruger.

Download lærervejledning

Få adgang til "Mit digitale aftryk" sammen med brætspil

Temaet "Den gode digitale tone" medfølger

Få adgang til "Mit digitale aftryk" som Print&Play

Temaet "Den gode digitale tone" medfølger

PowerPoint

Plakat med klassens 5 digitale bud

Notatark til elever

Bliv klædt ordentlig på til DIGIchat brætspillet

I vores introseminar klæder vi undervisere godt på til at anvende DIGIchat brætspillet og det tilhørende undervisningsmateriale. Her viser vi også, hvordan man som underviser kan skabe de bedste rammer for, at elever kan lære om digital dannelse på en lærerig og samtidig underholdende måde ved hjælp af brætspillet, undervisningsmaterialet og digitale værktøjer.

Seminaret vil tage udgangspunkt i DIGIchat brætspillet, teorien bag spillet, det tilhørende undervisningsmateriale samt praktiske øvelser med brætspillet. 

Forventet udbytte

  • Teorien bag læringsspillet DIGIchat.
  • Grundig gennemgang af læringsspillet DIGIchat med praktiske øvelser.
  • Grundig gennemgang af det tilhørende undervisningsmateriale.
  • Grundig gennemgang af hvordan læringsspillet og undervisningsmaterialet kan anvendes i forskellige undervisningssammenhænge.
  • Forslag til hvordan elevers læring om digital dannelse kan bearbejdes gennem forskellige digitale remedieringsværktøjer m.m.

”Selve spillet og baggrund for udviklingen af spillet efterlader et indtryk af et velovervejet fundament både pædagogisk og didaktisk.” - udskolingsleder, Fredensborg skole

”… nu får vi så også den digitale dannelse på banen på en organiseret og sjov måde” - udskolingsleder, Fredensborg skole

"Vi har, i forsøget på at få en samtale i gang, valgt at bruge DIGIchat i vores fremtidige introuger. For med dette spil på bordet, kan vi få de unge mennesker til at reflektere over deres eget brug af medier og ikke mindst hvordan deres kommunikation er/rammer andre.

Vi kan gennem dette spil få vores elever til at lave ”deres egne regler” for grænser, når de kommunikerer. Det er regler som de unge selv skriver/fortolker, med endelig vejledning fra deres underviser. Tak til DIGIchat" - Uddannelsesleder, NEG, EUC Nordvestsjælland.

"Lærerne brugte ca 60 minutter på at spille og teste spillet selv, således at de fik indblik i, hvilke spørgsmål eleverne får.

Lærernes tilbagemelding er, at det er spændende og sjovt, og så er det rart at eleverne skal lave noget, der ikke foregår på computeren.

Vi har valgt DIGIChat til vores elever i år, fordi vi ønskede mere inddragelse af eleverne og større aktivitet blandt dem.” – Vicerektor, EUC Nord

"DIGIchat er bygget professionelt og pædagogisk op, og kan bruges både af børn og unge der selv kan styre spillet, og i andre sammenhænge med en behandlingsmæssig eller didaktisk tilgang, hvor en voksen strukturerer processen." - ledende psykolog, dagbehandlingsskolen Fortuna Vanløse.

"DIGIchat er et skønt samtale- og læringsspil for børn, unge og voksne. Man griner, lytter til hinanden, lærer og bliver nysgerrig på digital dannelse, og bygger videre på den viden man allerede har." - ledende psykolog, dagbehandlingsskolen Fortuna Vanløse.

Flere temaer
på vej

DIGIchat følger med i den konstante digitale udvikling og de digitale
tendenser i samfundet og derfor udgiver vi løbende nye
temaer, som følger med tidens gældende digitale trends – klar til brug sammen med læringsspillet.

I løbet af 2025 udgiver vi bl.a. et tema om billedeling.

Hvad siger vores brugere?

Elever

Fagfolk

Fra studieprojekt til StartUp

Det der først startede som et pædagogisk studieprojekt er sidenhen blevet til en mission om klæde børn og unge så godt på som muligt med digital dannelse gennem innovative, lærerige og underholde læringsværktøjer.

da_DKDansk

Vi er rigtige ærgelige over at du ikke længere har lyst til at at benytte DIGIchat til at skabe digital dannelse for børn og unge i Danmark.

Vi håber du vil hjælpe os til at blive klogere på hvorfor DIGIchat ikke længere har interesse, så vi kan gøre DIGIchat endnu bedre. 

Vi sætter rigtig stor pris på, at du vil hjælpe os med at fremme digital dannelse på en fortsat sjov og lærerig måde, tusinde tak!

Mange tak for din feedback, det sætter vi stor pris på!

Med dit bidrag kan vi gøre DIGIchat endne bedre til gavn for børn og unge, DIGIchat teamet.