Den gode digitale tone

I dette tema opnår elever viden og refleksioner om fordele og ulemper ved offline og online kommunikation, brugen af emojis, hadefuld retorik og hvordan man holder en god digital tone m.m.

Formål

Formålet med temaet “Den gode digitale tone” er, at elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser bliver bevidste om, hvordan deres online kommunikation påvirker andre mennesker online.

Med dette tema hjælper du også eleverne med at holde en god og ansvarlig tone i den digitale verden.

Læringsmål

Læringsmålene for temaet “Den gode digitale tone” er:

Eleven har viden om:

  • Forskellen mellem online og offline kommunikation.
  • Udfordringer der kan være forbundet med online kommunikation.
  • Afsenderens og modtagerens oplevelse af digital kommunikation.
  • Fordele og ulemper ved brugen af emojis.
  • Hvordan man undgår at skrive uhensigtsmæssige beskeder og kommentarer online.
  • Hvordan man udviser en god og ansvarlig tone online.
  • Hvad hadefuld retorik (hate speech) indebærer.
  • Lovgivningen omkring hadefuld retorik.
  • Hvordan hadefuld retorik kan håndteres hensigtsmæssigt online.

Eleven kan reflektere over:

  • Eget brug af offline vs. online kommunikation.
  • Fordele og ulemper ved brug af emojis.
  • Emojis betydning for formidling af det skrevne budskab.
  • Misforståelser ved online kommunikation.
  • Brugen af hadefuld retorik i online kommunikation.
  • Konsekvenserne ved anvendelse af hadefuld retorik.
  • Håndtering af hadefuld retorik i egen omgangskreds.

I temaet inkluderes desuden elevernes digitale enheder som:

  • Læringsmiddel til at løse opgaver omkring temaet.
  • Inspiration til hvordan digitale enheder kan anvendes til at lave sjove aktiviteter med inddragelse af bevægelse.

Undervisningsforløbet "Basics"

Temaet “Den gode digitale tone” er en del af undervisningsforløbet “Basics”. Til forløbet medfølger undervisningsmaterialer i form af PowerPoint, notatark til elever og underviser, plakat og vinderdiplomer til temaerne ”Den gode digitale tone” og ”Mit digitale aftryk”.

Undervisningsforløbet kan afvikles over 2 separate undervisningsgange. Hver undervisningsgang består af 2 undervisningsmoduler på i alt 90 minutter. 

I 1. undervisningsmodul spilles DIGIchat med temaet “Den gode digitale tone” af elever, hvor medfølgende PowerPoint bl.a. anvendes til at forklare digital dannelse, temaet og spillereglerne i DIGIchat.

I 2. undervisningsmodul afholdes en opsamling efter spil med DIGIchat, hvor det medfølgende PowerPoint anvendes til at rammesætte en fælles opsamling med vidensdeling, refleksioner og dialog i plenum om god digital tone. Her kan underviseren bl.a. få indsigt i elevernes opnået viden og refleksioner om digital dannelse og temaets fokus.

Afslutningsvis skal elever og underviser i fællesskab udarbejde klassens 5 digitale bud i form af retningslinjer, der kan fremme en god digital tone i og uden for skoletiden.

De 5 digitale bud nedskrives på medfølgende plakat, som kan hænges op i klassen.

Plakaten er et godt redskab til at opsamle og synliggøre elevernes opnået viden og refleksioner om digital dannelse og den gode digitale tone.

Til slut kåres vinderne af DIGIchat spillet.

Undervisningsmaterialet til temaet “Den gode digitale tone”  downloades under “Min DIGIchat” ved oprettelse af en gratis bruger.

Download lærervejledning

Få adgang til "Den gode digitale tone" sammen med brætspil

Temaet "Mit digitale aftryk" medfølger

PowerPoint

Plakat med klassens 5 digitale bud

Notatark til elever

Bliv klædt ordentlig på til DIGIchat brætspillet

I vores introseminar klæder vi undervisere godt på til at anvende DIGIchat brætspillet og det tilhørende undervisningsmateriale. Her viser vi også, hvordan man som underviser kan skabe de bedste rammer for, at elever kan lære om digital dannelse på en lærerig og samtidig underholdende måde ved hjælp af brætspillet, undervisningsmaterialet og digitale værktøjer.

Seminaret vil tage udgangspunkt i DIGIchat brætspillet, teorien bag spillet, det tilhørende undervisningsmateriale samt praktiske øvelser med brætspillet. 

Forventet udbytte

  • Teorien bag læringsspillet DIGIchat.
  • Grundig gennemgang af læringsspillet DIGIchat med praktiske øvelser.
  • Grundig gennemgang af det tilhørende undervisningsmateriale.
  • Grundig gennemgang af hvordan læringsspillet og undervisningsmaterialet kan anvendes i forskellige undervisningssammenhænge.
  • Forslag til hvordan elevers læring om digital dannelse kan bearbejdes gennem forskellige digitale remedieringsværktøjer m.m.

”Selve spillet og baggrund for udviklingen af spillet efterlader et indtryk af et velovervejet fundament både pædagogisk og didaktisk.” - udskolingsleder, Fredensborg skole

”… nu får vi så også den digitale dannelse på banen på en organiseret og sjov måde” - udskolingsleder, Fredensborg skole

"Vi har, i forsøget på at få en samtale i gang, valgt at bruge DIGIchat i vores fremtidige introuger. For med dette spil på bordet, kan vi få de unge mennesker til at reflektere over deres eget brug af medier og ikke mindst hvordan deres kommunikation er/rammer andre.

Vi kan gennem dette spil få vores elever til at lave ”deres egne regler” for grænser, når de kommunikerer. Det er regler som de unge selv skriver/fortolker, med endelig vejledning fra deres underviser. Tak til DIGIchat" - Uddannelsesleder, NEG, EUC Nordvestsjælland.

"Lærerne brugte ca 60 minutter på at spille og teste spillet selv, således at de fik indblik i, hvilke spørgsmål eleverne får.

Lærernes tilbagemelding er, at det er spændende og sjovt, og så er det rart at eleverne skal lave noget, der ikke foregår på computeren.

Vi har valgt DIGIChat til vores elever i år, fordi vi ønskede mere inddragelse af eleverne og større aktivitet blandt dem.” – Vicerektor, EUC Nord

"DIGIchat er bygget professionelt og pædagogisk op, og kan bruges både af børn og unge der selv kan styre spillet, og i andre sammenhænge med en behandlingsmæssig eller didaktisk tilgang, hvor en voksen strukturerer processen." - ledende psykolog, dagbehandlingsskolen Fortuna Vanløse.

"DIGIchat er et skønt samtale- og læringsspil for børn, unge og voksne. Man griner, lytter til hinanden, lærer og bliver nysgerrig på digital dannelse, og bygger videre på den viden man allerede har." - ledende psykolog, dagbehandlingsskolen Fortuna Vanløse.

Flere temaer
på vej

DIGIchat følger med i den konstante digitale udvikling og de digitale
tendenser i samfundet og derfor udgiver vi løbende nye
temaer, som følger med tidens gældende digitale trends – klar til brug sammen med læringsspillet.

I løbet af 2025 udgiver vi bl.a. et tema om billeddeling.

Hvad siger vores brugere?

Elever

Fagfolk

Fra studieprojekt til StartUp

Det der først startede som et pædagogisk studieprojekt er sidenhen blevet til en mission om klæde børn og unge så godt på som muligt med digital dannelse gennem innovative, lærerige og underholde læringsværktøjer.

da_DKDansk

Vi er rigtige ærgelige over at du ikke længere har lyst til at at benytte DIGIchat til at skabe digital dannelse for børn og unge i Danmark.

Vi håber du vil hjælpe os til at blive klogere på hvorfor DIGIchat ikke længere har interesse, så vi kan gøre DIGIchat endnu bedre. 

Vi sætter rigtig stor pris på, at du vil hjælpe os med at fremme digital dannelse på en fortsat sjov og lærerig måde, tusinde tak!

Mange tak for din feedback, det sætter vi stor pris på!

Med dit bidrag kan vi gøre DIGIchat endne bedre til gavn for børn og unge, DIGIchat teamet.