Print & Play

Med læringsspillet DIGIchat som “Print&Play” får du mulighed for at lære dine elever om digital dannelse på en underholdende og motiverende måde gennem skræddersyet undervisningsforløb – klar til brug.

DIGIchat gør læring sjovt

Med afsæt i  teoretisk viden om læring og gamification og ved hjælp af let spilelementer, skaber læringsspillet DIGIchat en god læringsramme for elever med underviseren som facilitator.

Tilsammen motiverer spillets teoretiske fundament og spilelementer eleverne til, at deltage aktivt i læringen om digital dannelse i de tre kategorier: quiz, dialog og aktiviteter. 

Herved skabes grobund for bedre digital trivsel og større indsigt i den digitale verden for elever i folkeskolen, gymnasieskolen (STX, HHX, HTX og HF) og på ungdomsuddannelser.

Udviklet til reflekterende dialog

Med DIGIchat højnes motivationen for læring ved at tage udgangspunkt i dialog mellem elev-elev, gamification, aktiv læring samt med inddragelse af elevernes smartphones som læringsredskab.

Optimering af undervisningforberedelsen

Med DIGIchat minimeres forberedelsestiden gennem skræddersyet læringsforløb og printklare spilelementer, som klippes ud af både underviser og elever.

Nyeste viden om digital dannelse

Med DIGIchat får du et nemt pædagogisk læringsredskab, der behandler den nyeste viden inden for digital dannelse gennem 3 interaktive spil kategorier.

Udviklet til at blive brugt igen og igen

Med DIGIchat gøres undervisningen i digital dannelse genkendeligt for både underviser og elever fra gang til gang. DIGIchat er udviklet til at kunne blive anvendt flere gange med fokus på forskellige underemner inden for digital dannelse, hvor indholdet i spillet varierer fra emne til emne, samtidig med at spillereglerne, formen og rammerne i spillet bibeholdes. DIGIchat kan derfor spilles igen og igen med fornyet læring og underholdning.

De 3 interaktive kategorier i DIGIchat

Quiz

I quiz-kategorien quizzer eleverne i forskellige begreber og temaer inden for digital dannelse, der følges op af den nyeste viden og reflekterende spørgsmål. Her opnår eleverne point ved korrekt svar på quizspørgsmål.

Dialog

I dialog-kategorien bliver eleverne stillet forskellige virkelighedsnære spørgsmål og dilemmaer inden for den digitale verden. Disse gør dem mere bevidste og reflekteret om eksempelvis deres eget og andres brug af digitale og sociale medier. Her opnår eleverne som gruppe point alt efter hvor god en dialog de har med hinanden.

Aktiviteter

I aktivitets-kategorien inddrages elevernes egne smartphones, eller skolens egne enheder, som læringsmiddel til at løse opgaver online og til at udføre underholdende digitale aktiviteter. Dette aktiverer kroppen og giver samtidig et "brain brake". Her opnår eleverne point ved bedst udførelse af aktivitet.

Med DIGIchat skabes en god ramme for læring

Gennem gamification og let anvendelige spilelementer skaber læringsspillet DIGIchat en god læringsramme for elever med underviseren som facilitator.

Tilsammen motiverer disse elementer eleverne til at deltage aktivt i læring om digital dannelse skiftevis i spillets 3 kategorier.

Efter endt spil inddrages elevernes opnået viden og refleksioner i DIGIchat i en vidensdeling og dialog i plenum sammen med underviseren. Med afsæt i DIGIchat spillet, vidensdeling og dialog i plenum udarbejdes i fællesskab klassens 5 digitale bud til god digital adfærd ved brug af medfølgende plakater.

DIGIchat
"Print&Play - Basics"

Med DIGIchat “Print&Play – Basics” introduceres dine elever for digital dannelse gennem et forløb bestående af 3 temaer med tilhørende undervisningsmaterialer, der hver behandler fundamentale emner inden for digital dannelse.

Forløbet starter med Tema 1: Intro, som afvikles gratis med DIGIchat “Print&Play – Freemium”, hvorefter forløbet fortsætter med Tema 2: Mit digitale aftryk og afsluttes med Tema 3: Den gode digitale tone. I løbet af de 3 moduler opnår eleverne en fælles forståelse for hvad digital dannelse omhandler samt basal viden og refleksioner omkring forskellige begreber, emner og god digital adfærd.

For kun 995 kr. ex moms får du og dine kollegaer i hele udskolingen/gymnasieskolen adgang til at printe og spille tema 2 og 3 med DIGIchat “Print&Play – Basics” med jeres elever uden begrænsninger i 6 måneder. 

Tema 1: Intro - Freemium

Med "Print&Play - Freemium" får du mulighed for at prøve kræfter med DIGIchat spillet gratis som Print&Play version. I dette modul introduceres eleverne til vigtige fokuspunkter inden for digital dannelse. Her opnår de også basal viden og refleksioner om sociale mediers skjulte mekanismer, fake news, tidsforbrug og gode digitale fællesskaber.
Her inddrages elevernes smartphones desuden som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

Tema 2: Mit digitale aftryk

I dette tema opnår eleverne bl.a. viden og refleksioner om digitale fodspor, techvirksomheders indsamling af oplysninger, og hvordan man efterlader digitale fodspor med omhu.
Her inddrages elevernes smartphones desuden som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

Tema 3: Den gode digitale tone

I dette tema opnår eleverne bl.a. viden og refleksioner om fordele og ulemper ved offline og online kommunikation, brugen af emojis, hadefuld retorik og hvordan man holder en god tone online.
Her inddrages elevernes smartphones desuden som læringsmiddel til at løse lærerige og underholdende aktiviteter.

Flere temaer
på vej

DIGIchat følger med i den konstante digitale udvikling og de digitale
tendenser i samfundet og derfor udgiver vi løbende nye
temaer, som følger med tidens gældende digitale trends – klar til brug sammen med læringsspillet.

I løbet af 2022/2023 udgiver vi temaerne:

Gaming

Med temaet "Gaming" vil vi fremme elevers viden og refleksioner om et sund vs. usundt forhold til gaming. Temaet vil være målrettet elever i mellemtrin og udskoling.

Digitale forstyrrelser

Med temaet "Digitale forstyrrelser" vil fokus være på det gennemhullede undervisningsrum med forstyrrelser fra digitale medier i undervisningen. Her vil vi fremme elevers viden og refleksioner om digitale forstyrrelsers påvirkning på elevers og underviseres koncentration og læringsudbytte i undervisningen. Temaet vil være målrettet elever i mellemtrin og udskoling.

Hvad siger vores brugere?

Elever

Fagfolk

DIGIstudy

Gå på opdagelse i DIGIstudy, hvor vi har samlet en række digitale læremidler, der vil gøre din næste undervisningstime anderledes, sjov og motiverende og bringe nye vinkler på traditionelle aktiviteter i undervisningen.

da_DKDansk

Vi er rigtige ærgelige over at du ikke længere har lyst til at at benytte DIGIchat til at skabe digital dannelse for børn og unge i Danmark.

Vi håber du vil hjælpe os til at blive klogere på hvorfor DIGIchat ikke længere har interesse, så vi kan gøre DIGIchat endnu bedre. 

Vi sætter rigtig stor pris på, at du vil hjælpe os med at fremme digital dannelse på en fortsat sjov og lærerig måde, tusinde tak!

Mange tak for din feedback, det sætter vi stor pris på!

Med dit bidrag kan vi gøre DIGIchat endne bedre til gavn for børn og unge, DIGIchat teamet.