Brætspil
Med læringsspillet DIGIchat får dine elever mulighed for at lære om digital dannelse på en underholdende og lærerig måde – gennem en god omgang brætspil. Undervisningsforløb medfølger.
DIGIchat gør læring sjovt
Med afsæt i teoretisk viden om læring og gamification og ved hjælp af let anvendelige spilelementer, skaber læringsspillet DIGIchat en god læringsramme for elever med underviseren som facilitator.
Tilsammen motiverer spillets teoretiske fundament og spilelementer eleverne til at deltage aktivt i læringen om digital dannelse gennem spillets tre interaktive kategorier: quiz, dialog og aktiviteter.
Herved skabes grobund for bedre digital trivsel og større indsigt i den digitale verden for elever i folkeskolen, gymnasieskolen (STX, HHX, HTX og HF) og på ungdomsuddannelser.
Udviklet til reflekterende dialog
Med DIGIchat højnes motivationen for læring ved at tage udgangspunkt i dialog mellem elev-elev, gamification, aktiv læring samt med inddragelse af elevernes smartphones som læringsredskab.
Optimering af undervisningsforberedelsen
Med DIGIchat minimeres forberedelsestiden gennem skræddersyet læringsforløb, klar til brug sammen med brætspillet.
Nyeste viden om digital dannelse
Med DIGIchat får du et nemt pædagogisk læringsredskab, der behandler den nyeste viden inden for digital dannelse gennem spillets 3 interaktive kategorier.
Udviklet til at blive spillet igen og igen
Med DIGIchat gøres undervisningen i digital dannelse genkendeligt for både elever og underviser fra gang til gang. DIGIchat er nemlig udviklet til at indholdet i spillet kan tilpasses efter
forskellige temaer inden for digital dannelse, samtidig med at rammen og spillereglerne i spillet bibeholdes hver gang. DIGIchat kan derfor spilles igen og igen med fornyet læring og underholdning.
De 3 interaktive kategorier i DIGIchat
Quiz
I quiz-kategorien quizzer eleverne i forskellige begreber og temaer inden for digital dannelse, der følges op af den nyeste viden og reflekterende spørgsmål. Her kan eleverne opnå point ved korrekt svar på quizspørgsmål.
Dialog
I dialog-kategorien bliver eleverne stillet forskellige virkelighedsnære spørgsmål og dilemmaer inden for den digitale verden. Disse gør dem mere bevidste og reflekteret om eksempelvis deres eget og andres brug af digitale og sociale medier. Her kan eleverne som gruppe opnå point alt efter hvor god en dialog, de har med hinanden.
Aktivitet
I aktivitets-kategorien inddrages elevernes egne smartphones, eller skolens egne enheder, som læringsmiddel til at løse opgaver og til at udføre underholdende aktiviteter. Dette aktiverer kroppen og giver samtidig et "brain brake". Her kan eleverne opnå point ved bedst udførelse af aktivitet.
Gør dine elever klogere på digital kommunikation og digitale fodspor med DIGIchat - Basics
I brætspillet DIGIchat – “Basics” opnår eleverne en fælles forståelse for digital dannelse, basal viden og refleksioner inden for temaerne: “Den gode digitale tone” og “Mit digitale aftryk.
Til ét klassesæt medfølger 6 stk. brætspilskasser og tilhørende undervisningsmaterialer til hvert tema. Hvert brætspil kan spilles af op til 6 elever ad gangen og ét klassesæt kan derfor spilles af op til 36 elever ad gangen. Spilletiden for hvert tema har en varighed på mellem 30 – 60 min.
Mit digitale aftryk
I dette tema opnår eleverne bl.a. viden og refleksioner om digitale fodspor, techvirksomheders indsamling af oplysninger, og hvordan man efterlader digitale fodspor med omhu.
Den gode digitale tone
I dette tema opnår eleverne bl.a. viden og refleksioner om fordele og ulemper ved offline og online kommunikation, brugen af emojis, hadefuld retorik og hvordan man holder en god tone online.
AI - Hvad er det? - tilkøb
I dette add-on tema opnår eleverne generel viden og refleksioner om AI, fordele og ulemper ved AI samt AI´s påvirkning i både hverdags-, skole- og samfundsmæssige sammenhænge.
Digital støj - tilkøb
I dette add-on tema opnår eleverne bl.a. viden og refleksioner om digitale enheders påvirkning i undervisningen og hvordan digital støj kan minimeres til gavn for deres læringsudbytte.
Undervisningsforløbet "Basics"
Til brætspillet DIGIchat – Basics medfølger undervisningsforløb med undervisningsmaterialer i form af PowerPoint, plakat, notatark til elever, pointark, vinderdiplomer og hjælpekort til temaerne ”Den gode digitale tone” og ”Mit digitale aftryk”.
Undervisningsforløbet kan afvikles over 2 undervisningsgange, der hver har en varighed af to undervisningsmoduler, som tilsammen varer 90 min.
I 1. undervisningsmodul spilles DIGIchat af elever, hvor medfølgende PowerPoint bl.a. anvendes til at beskrive modulets tema og til at forklare spillereglerne i DIGIchat.
I 2. undervisningsmodul afholdes en opsamling efter spil med DIGIchat, hvor det medfølgende PowerPoint anvendes til at rammesætte en fælles opsamling med vidensdeling, refleksioner og dialog i plenum. Her kan underviseren bl.a. få indsigt i elevernes opnået viden og refleksioner om digital dannelse og temaets fokus.
Afslutningsvis skal elever og underviser i fællesskab udarbejde klassens 5 digitale bud med afsæt i opsamlingen og i modulets tema. Disse nedskrives i medfølgende plakat, som kan hænges op i klassen.
Plakaten er et godt redskab til at opsamle og synliggøre elevernes opnået viden og refleksioner om digital dannelse og det givne tema. Plakaten kan også anvendes som retningslinjer til hvordan god digital adfærd fremmes i klassen.
Undervisningsforløbet “Basics” downloades gratis ved oprettelse af en gratis bruger.
Få adgang til brætspillet "DIGIchat - Basics"
- Målgruppe: Elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser
- Deltagere: Kan spilles af op til 36 elever ad gangen
- Varighed: 90 min. for spil + undervisning for hvert tema
- Indhold: Klassesæt med 6 stk. DIGIchat brætspil inkl. 2 temaer + undervisningsmateriale
- 1 klassesæt inkl. undervisningsmateriale kun 5995 kr. ex moms + leveringsomkostninger. Leveringstid 2 - 8 uger.
PowerPoint
Plakat med klassens digitale retningslinjer
Notatark til elever
Skab et mere ansvarligt brug af AI i skolen med "AI - Hvad er det?"
I dette add-on tema opnår elever generel viden og refleksioner om AI, fordele og ulemper ved AI samt AI´s påvirkning i både hverdags-, skole- og samfundsmæssige sammenhænge.
Temaet “AI – Hvad er det?” tilkøbes som spillekort til brætspillet DIGIchat – “Basics”. Tilhørende undervisningsmateriale medfølger.
Få adgang til "AI - Hvad er det?" som spillekort tilkøb
Temaet "AI - Hvad er det?" spilles sammen med spilelementer i brætspillet "DIGIchat - Basics"
- Målgruppe: Elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser
- Deltagere: Kan spilles af op til 36 elever ad gangen
- Varighed: 90 min. for spil + undervisning
- Indhold: Klassesæt med 6 sæt spillekort i temaet "AI - Hvad er det?" + undervisningsmateriale
- 1 klassesæt inkl. undervisningsmateriale kun 995 kr. ex moms + leveringsomkostninger. Leveringstid: 2 - 8 uger.
Gør dine elever klogere på digitale enheders påvirkning i undervisningen med temaet "Digital støj"
I dette add-on tema opnår eleverne viden og refleksioner om digitale enheders påvirkning i undervisningen og hvordan digital støj kan minimeres til gavn for deres læringsudbytte.
Temaet “Digital støj” tilkøbes som spillekort til brætspillet DIGIchat – “Basics”. Tilhørende undervisningsmateriale medfølger.
Få adgang til "Digital støj" som spillekort tilkøb
Temaet "Digital støj" spilles sammen med spilelementer i brætspillet "DIGIchat - Basics"
- Målgruppe: Elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser
- Deltagere: Kan spilles af op til 36 elever ad gangen
- Varighed: 90 min. for spil + undervisning
- Indhold: Klassesæt med 6 sæt spillekort i temaet "Digital støj" + undervisningsmateriale
- 1 klassesæt inkl. undervisningsmateriale kun 995 kr. ex moms + leveringsomkostninger. Leveringstid: 2 - 8 uger.
Bliv klædt ordentlig på til DIGIchat brætspillet
I vores introseminar klæder vi undervisere godt på til at anvende DIGIchat brætspillet og det tilhørende undervisningsmateriale. Her viser vi også, hvordan man som underviser kan skabe de bedste rammer for, at elever kan lære om digital dannelse på en lærerig og samtidig underholdende måde ved hjælp af brætspillet, undervisningsmaterialet og digitale værktøjer.
Seminaret vil tage udgangspunkt i DIGIchat brætspillet, teorien bag spillet, det tilhørende undervisningsmateriale samt praktiske øvelser med brætspillet.
Forventet udbytte
- Teorien bag læringsspillet DIGIchat.
- Grundig gennemgang af læringsspillet DIGIchat med praktiske øvelser.
- Grundig gennemgang af det tilhørende undervisningsmateriale.
- Grundig gennemgang af hvordan læringsspillet og undervisningsmaterialet kan anvendes i forskellige undervisningssammenhænge.
- Forslag til hvordan elevers læring om digital dannelse kan bearbejdes gennem forskellige digitale remedieringsværktøjer m.m.
- Målgruppe: Undervisere i folkeskolen og på ungdomsuddannelser
- Deltagere: 5 - 36 undervisere ad gangen
- Varighed: 90 minutter
- Pris for introseminar: 6495 kr. ex moms
”Selve spillet og baggrund for udviklingen af spillet efterlader et indtryk af et velovervejet fundament både pædagogisk og didaktisk.” - udskolingsleder, Fredensborg skole
”… nu får vi så også den digitale dannelse på banen på en organiseret og sjov måde” - udskolingsleder, Fredensborg skole
"Vi har, i forsøget på at få en samtale i gang, valgt at bruge DIGIchat i vores fremtidige introuger. For med dette spil på bordet, kan vi få de unge mennesker til at reflektere over deres eget brug af medier og ikke mindst hvordan deres kommunikation er/rammer andre.
Vi kan gennem dette spil få vores elever til at lave ”deres egne regler” for grænser, når de kommunikerer. Det er regler som de unge selv skriver/fortolker, med endelig vejledning fra deres underviser. Tak til DIGIchat" - Uddannelsesleder, NEG, EUC Nordvestsjælland.
"Lærerne brugte ca 60 minutter på at spille og teste spillet selv, således at de fik indblik i, hvilke spørgsmål eleverne får.
Lærernes tilbagemelding er, at det er spændende og sjovt, og så er det rart at eleverne skal lave noget, der ikke foregår på computeren.
Vi har valgt DIGIChat til vores elever i år, fordi vi ønskede mere inddragelse af eleverne og større aktivitet blandt dem.” – Vicerektor, EUC Nord
"DIGIchat er bygget professionelt og pædagogisk op, og kan bruges både af børn og unge der selv kan styre spillet, og i andre sammenhænge med en behandlingsmæssig eller didaktisk tilgang, hvor en voksen strukturerer processen." - ledende psykolog, dagbehandlingsskolen Fortuna Vanløse.
"DIGIchat er et skønt samtale- og læringsspil for børn, unge og voksne. Man griner, lytter til hinanden, lærer og bliver nysgerrig på digital dannelse, og bygger videre på den viden man allerede har." - ledende psykolog, dagbehandlingsskolen Fortuna Vanløse.
Flere temaer
på vej
DIGIchat følger med i den konstante digitale udvikling og de digitale
tendenser i samfundet og derfor udgiver vi løbende nye
temaer, som følger med tidens gældende digitale trends – klar til brug sammen med læringsspillet.
I løbet af 2025 udgiver vi bl.a. et tema omkring billeddeling.
Hvad siger vores brugere?
Elever
Fagfolk
Intro seminar
Med vores intro seminar klæder vi dig godt på til at anvende DIGIchat spillet og det tilhørende undervisningsmateriale. Dette sikrer, at du kan give dine elever de bedste rammer til at lære om digital dannelse på en lærende og samtidig underholdende måde.