Børn og unges skærmtid og overvejelser der kan hjælpe med at sætte rammer for dit barns – og måske også dit eget digitale forbrug, er nogle vigtige overvejelser at have i vore tid.
Hvor langt tid dit barn bør spille Fortnite, se YouTube eller være på Snapchat er meget individuelt – og konkret skal disse regler sættes individuelt. Der findes altså ingen “one-size-fits-all” regel for skærmtid. Børn og unge er vidt forskellige og desuden varierer kvaliteten og typen af skærmforbruget så enormt, at det ikke giver mening at tale om forbrug over én bred kam.
Snakken bør med fordel omhandle kvalitet for den enkelte bruger, frem for kvantitet. Med det fokus, kommer her en række overvejelser og hjælpespørgsmål, som kan være med til at forme rammerne for skærmbrug i hjemmet.
En ting er tidsforbrug – en anden er indholdet og hvordan vi som voksne sørger for, at børn og unge ikke forbruger uhensigtsmæssige indhold online. Børn er nemlig fra en tidlig alder online. Deres nysgerrighed kan føre dem vidt omkring, men hvis de er små vil du nok gerne undgå, at dit barn støder på f.eks. vold og porno.
Nedenfor her opstilles en række gode råd til “dos and donts”, når vi som voksne skal hjælpe vores børn og unge godt på vej i den digitale dannelsesrejse.
Brug ikke skærmtid som gulerod
Det kan være en skidt idé at bruge skærmen som belønning, viser studier foretaget i Canada (Link: https://news.uoguelph.ca/2019/01/controlling-childrens-behaviour-with-screen-time-leads-to-more-screen-time-new-study-reveals/).
Når skærmtid bliver til handelsvare, gør man kun aktiviteten mere attraktiv – for så tillægges skærmen lige pludselig en særlig værdi, en slags guld for enden af regnbuen.
Skab balance med skærmfri tid
Alt for ofte se vi voksne os selv i situationer, hvor vi opstiller regler for, hvornår og hvor længe vi må sidde foran skærmen. I stedet kunne man overveje at lave nogle regler i hjemmet for, hvornår vi ikke sidder med skærmen. Skærmfrie aktiviteter eller perioder kan give ro til f.eks. at sidde sammen om aftensmaden eller til at koble af en time inden sengetid.
Skærmen i sig selv ikke er skadelig for vores mentale eller fysiske helbred, men derfor bør man alligevel være opmærksom på, hvorvidt skærmen kommer i vejen for noget mere givtigt, såsom familie-orienterede aktiviteter eller en god nats søvn – viser nyere forskning (Link: https://digitaldannelse.org/vidensbase/foerer-skaermbrug-til-psykisk-og-fysisk-mistrivsel/)
Involver barnet
Børn kan egentlig godt lide styring, men det er vigtigt, at du fortæller dem, hvorfor du har formuleret de regler, som i ender med at have i hjemmet.
Særligt for ældre børn og unge over 12 år kan det være en særlig god idé at involvere dem, når man opstiller rammer for skærmtid. DRs rapport Medieudvikling 2018 viser, at unges mediedøgn er opdelt i forskellige segmenter, som har hver deres værdi. Husk at anerkende, at det er vigtigt for unge at kunne være tilgængelige og tilstede i virtuelle venskaber. Hvis du gennem meget strikse skærmregler tvinger dine børn ud af deres sociale fællesskaber, gør du dem i virkeligheden en bjørnetjeneste. Tag derfor hensyn til deres digitale virkelighed.