Læs historien om DIGIchat
Bliv klogere på hvordan DIGIchat blev til, og hvor vi står idag.
Fra studieprojekt til StartUp
Derfor blev DIGIchat udviklet
Grundstenene i DIGIchat blev lagt under et studieprojekt på pædagogseminaret i 2018, der havde til formål at fremme børn og unges trivsel, læring og udvikling gennem pædagogiske læringsmiljøer.
Med digitale og sociale mediers hastige udvikling og indtog hos en stor del af danske børn og unge og konsekvenserne heraf, blev digital dannelse hurtigt besluttet som omdrejningspunkt i studieprojektet.
Motivationen for at fremme og understøtte børn og unges digitale dannelse blev kun øget efter dybdegående undersøgelser om emnet, som bl.a. viste at selvom den unge generation havde stort kendskab til diverse digitale medier og apps, var det ikke en forudsætning for, at de var digitalt dannede og automatisk var rustet til at bruge medierne på en hensigtsmæssig måde.
Med denne problemstilling for øje, og ønsket om at fremme børn og unges trivsel, læring, udvikling inden for den digitale verden, gik vi igennem en initierende ideudviklingsfase med udgangspunkt i pædagogisk faglig viden.
I denne idefase opstod ideen om et læringsspil, hvor DIGIchats tre grundpiller i form af kategorierne quiz, dialog og aktiviteter blev dannet. Disse tre kategorier har tilsammen formål at motivere og lære børn og unge om digital dannelse på en reflekterende og underholdende måde, ud fra bl.a. Knud Illeris´ læringssyn og hans teoretiske begreber om læringstrekanten og de tre dimensioner indhold, drivkraft og samspil.
Siden studieprojektet i 2018 er konceptet bag læringsspillet DIGIchat blevet videreudviklet og afprøvet af flere omgange for over 200 elever i folkeskole- og gymnasieregi, og er sågar også blevet afprøvet for familier, med positive resultater.
DIGIchat har også gennemgået en dybdegående analyse i et pædagogisk bachelor projekt, som både har affødt nye udviklingsmuligheder og bekræftet DIGIchats teoretiske virkemidler til at fremme digital dannelse hos børn og unge på en reflekterende, lærende og fængende måde.
Denne længerevarende udviklings- og afprøvningsfase har resulteret i DIGIchats nuværende form og gjort os klar til at fremme børn og unges digitale dannelse på en ny innovativ og motiverende måde.
Undersøgelse fra Red Barnet (2021) viser at Corona nedlukningen har medført et øget skærmbrug hos børn og unge, og gjort dem ekstra sårbare over for svindel og overgreb på nettet. Dette viser at behovet for digital dannelse er større end nogensinde før.
DIGIchat har faglig viden om læringssyn, gamificering og dialogisme som primær fundament og didaktisk tilgang til læring.
Vi vil gøre digital dannelse sjovt
Det der først startede som et pædagogisk studieprojekt er sidenhen blevet til en mission om, at forme fremtidens
digitalt dannede børn og unge gennem lærende, underholdende og innovative læringsværktøjer, der med co-creation går i øjenhøjde og skaber værdi for børn, unge, undervisere og skoler.
I første omgang er DIGIchat målrettet elever i udskoling og gymnasieskolen, men vil på kort sigt også blive målrettet indskoling og mellemtrin.
Da den digitale verden er i konstant udvikling, mener vi, at det er vigtigt med læringsmidler, der kan følge med udviklingen og belyse den digitale verdens positive og negative sider på nye reflekterende og oplysende måder. Derfor betræber vi os på løbende at tilpasse og udvikle vores workshops og læringsspillet DIGIchat, så det følger med gældende digitale trends og begreber.
DIGIchat adskiller sig markant fra andre materialer til digital dannelse ved gamificering af emnet og med fokus på dialog og refleksion mellem eleverne og høj elevinddragelse.
Problem:
Manglende digital dannelse hos børn og unge fører til ukritisk og uhensigtsmæssig brug af digitale og sociale medier med store konsekvenser for børn og unges trivsel og livskvalitet til følge.
Løsning:
Et motiverende og fagligt funderet læringsspil der understøtter børn og unges digitale dannelse, trivsel og fællesskaber gennem anvendelse af aktiv læring, gamification, dialogisme og inddragelse af elevernes egne digitale enheder.
Gevinst:
- Digitalt dannede elever med bedre trivsel og større indsigt i den digitale verden.
- Høj elevinddragelse.
- Minimal forberedelsestid hos undervisere gennem skræddersyet og let anvendelige forløb.
- Et nemt pædagogisk læringsredskab til undervisere med manglende kendskab til den digitale verden.
- Hjælper skolen med opfyldelse af krav om digital dannelse.
- Bedre rustede digitale borgere i et samfund der bliver mere og mere digitalt.
Formål med DIGIchat
At ruste unge til at begå sig ansvarligt, trygt og sikkert online gennem digital dannelse på en sjov og lærerig måde.
At have fokus på børn og unges refleksioner, holdninger og oplevelser i den digitale verden.
At give undervisere og andre relevante aktører et nemt og let anvendeligt værktøj til at fremme digital dannelse med høj elevinddragelse.
Vision
Vi ønsker at være
det mest foretrukne
læringsredskab til digital
dannelse af børn og unge
blandt undervisere på skoler og gymnasier.
Mission
Vi vil forme fremtidens
digitalt dannede børn og
unge ved at tilbyde
lærende, underholdende og innovative læringsværktøjer, der gennem co-creation går i øjenhøjde med både børn, unge og undervisere på skoler og gymnasier.
Værdi
Alt hvad vi gør har til
formål at give børn,
unge og undervisere på skoler og gymnasier værdi gennem let anvendelige, meningsfulde, sjove
og lærerige værktøjer, som
fremmer den digitale
dannelse og bidrager til bedre trivsel og livskvalitet blandt børn og unge.
Hvem er vi?
Gajan R. Rasathurai
Adm. direktør, stifter
Idémand bag DIGIchat og bidrager med fagligt indhold og udvikling af DIGIchat. Igennem de sidste 6 års arbejde med DIGIchat har Gajan oparbejdet en stor vidensbank omkring digital dannelse.
Med en baggrund som uddannet pædagog og mere end 10 års arbejde med børn og unge, har Gajan også bred erfaring med at tilrettelægge og gennemføre pædagogiske aktiviteter og inkluderende læringsmiljøer, som fremmer børn og unges motivation, trivsel, læring og udvikling.
- grr@digichat.dk
Balalli Dégas
Økonomi- & marketingsdirektør, medstifter
Bidrager med forretnings- og marketingsudvikling, netværk samt udvikling af DIGIchat. Balalli er uddannet cand.merc i “Strategi, Organisation og Ledelse” fra SDU.
Balalli er lektor på handelsgymnasium, hvor han underviser i Afsætning, Virksomhedsøkonomi, Innovation og Organisation (ledelse).
Tidligere marketing manager og projektleder og stifter af konsulentvirksomheden AKADÉMIA.biz, og hjælper med strategi-, marketing og organisationsoptimering og
problemløsning hos virksomheder.
- bd@digichat.dk
Kom i gang med DIGIchat på din skole
Læs mere om vores produkter og find den løsning som passer bedst til dig og din skole.