Efter tre års produkt- og konceptudvikling i samarbejde med elever og undervisere er vi nu klar til lancering af læringsspillet DIGIchat for grundskolen og gymnasieskolen. Med læringsspillet har vi gamificeret digital dannelse, hvor viden om emnet spilles ind hos eleverne på en lærerig, sjov og underholdende måde. Nu kan din skole afprøve spillet GRATIS ved at downloade Print&Play Freemium versionen på hjemmesiden, www.digichat.dk.
DIGIchat masserer digital dannelse ind
DIGIchat er bygget omkring dialog mellem “elev-elev” (peer-to-peer). Dette fremmer særligt elevens evne til at forholde sig kritisk og handle reflekterende i det digitale univers. Det er netop den reflekterende tilgang til adfærd og de mange muligheder og udfordringer der forefindes i den digitale verden, som skaber grobund for den gode digitale adfærd.
Alvorligt emne gjort underholdende
Med DIGIchat gøres fagligt stof omkring digital dannelse underholdende, nemt og forståeligt gennem inddragelse af teoretisk viden om dialogisme, gamification og samspil i spillets tre kategorier: quiz, dialog og aktiviteter. Dette muliggør at viden om digital dannelse spilles ind hos eleverne på en lærende og fængende måde.
Prøv læringsspillet helt GRATIS
Med lanceringen af projektet kan du nu prøve spillet på vores hjemmeside – og helt uden at det koster noget. Vi har nemlig valgt at introducere DIGIchat “Print&Play – Freemium”, som netop er gratis, hvilket giver dig og din skole mulighed for at introducerer læringsspillet for dine elever. Her introduceres eleverne til centrale emner og fokuspunkter i det digitale dannelsesunivers.
Vi har forsøgt at gøre det nemt. Følg linket her, opret en bruger og få adgang til “Print&Play – Freemium” versionen, kvit og frit.
Arbejdet med digital dannelse kom naturligt
En nylig undersøgelse fra Red Barnet (2021) viser at Corona nedlukningen har medført et øget skærmbrug hos børn og unge, og gjort dem ekstra sårbare over for svindel og overgreb på nettet. Dette viser at behovet for digital dannelse er større end nogensinde før.
Motivationen for at fremme og understøtte børn og unges digitale dannelse blev ligeledes stimuleret i takt med digitale og sociale mediers hastige udvikling og indtog hos en stor del af danske børn og unge og konsekvenserne heraf, hvorfor vi anså digital dannelse som en naturlig udfordring der skulle adresseres.
Siden 2018 er konceptet bag læringsspillet DIGIchat blevet videreudviklet og afprøvet af flere omgange for over 100 elever i folkeskole- og gymnasieregi.
Vores testfase har gjort os klar til føre projektet til dørs, og denne gang vil vi gerne have dig og din skole med ombord.