Øget digital brug fordrer øget fokus på digital dannelse
Digital dannelse er en nødvendighed
Det danske samfund er gennem de sidste mange år blevet draget ind i en global digital udvikling, som har åbnet op for mange nye muligheder at være ung på, særligt på diverse digitale og sociale medier. Mulighederne øges kontinuerligt i takt med den digitale udvikling og for nogen kan de uanede muligheder og vide rammer i det digitale univers være en udfordring at interagere i. I værste fald kan en manglende oplyst og reflekteret tilgang til den digitale verden føre til uhensigtsmæssig adfærd med store negative konsekvenser for både det enkelte individ, men også set i en bredere samfundskontekst.
Vi ser derfor digital dannelse af børn og unge som en nødvendighed, der kun er stødt stigende i takt med et øget digital brug.
Som et middel til at fremme og understøtte skole- og gymnasieelevers digitale dannelse, trivsel og livskvalitet har vi udviklet DIGIchat. Dette innovative og fagligt funderet læringsredskab er målrettet undervisere og andre fagfolk og går i øjenhøjde med eleverne. Gennem DIGIchat skabes et lærende interaktivt samspil, hvor eleverne får et indblik i, hvordan man kan forstå og benytte sig af mediernes muligheder, men også hvordan man kan respektere og tage hensyn til egne og andres behov og forholde sig kritisk til de selvsamme medier.
Manglende kildekritisk sans
Undersøgelser fra Børns Vilkår (2019) viser at hvert 3. barn i 4. og 7. klasse aldrig bekymrer sig om sandhedsværdien af information på internettet.
1/5 oplever digital mobning
Undersøgelse fra Red Barnet (2019) viser at hvert 5. af de 9-16-årige har oplevet digital mobning.
Mere skærmtid øger risiko
Ifølge Red Barnet (2021) har Corona nedlukningen medført et øget skærmbrug hos børn og unge, og gjort dem ekstra sårbare over for svindel og overgreb på nettet.
Digitale og sociale mediers hastige udvikling har i de sidste par årtier resulteret i, at en væsentlig del af børn og unges hverdag og daglig kommunikation i dag foregår digitalt og online. En digitale tilstedeværelse som har stor indflydelse på børn og unges trivsel. Selvom den unge generation har stort kendskab til diverse digitale medier og apps, er det ikke en forudsætning for, at de er digital dannede og automatisk er rustet til at bruge medierne på en hensigtsmæssig måde.
Fordelene ved DIGIchat
DIGIchat adskiller sig markant fra andre materialer til digital dannelse ved gamificering af emnet og med fokus på dialog og refleksion mellem eleverne og høj elevinddragelse.
Problem:
Manglende digital dannelse hos børn og unge fører til ukritisk og uhensigtsmæssig brug af digitale og sociale medier med store konsekvenser for børn og unges trivsel og livskvalitet til følge.
Løsning:
Et motiverende og fagligt funderet læringsspil der understøtter børn og unges digitale dannelse, trivsel og fællesskaber gennem anvendelse af aktiv læring, gamification, dialogisme og inddragelse af elevernes egne digitale enheder.
Gevinst:
- Digitalt dannede elever med bedre trivsel og større indsigt i den digitale verden.
- Høj elevinddragelse.
- Minimal forberedelsestid hos undervisere gennem skræddersyet og let anvendelige undervisningsforløb.
- Et nemt pædagogisk læringsredskab til undervisere med manglende kendskab til den digitale verden.
- Hjælper skolen med opfyldelse af krav om digital dannelse.
- Bedre rustede digitale borgere i et samfund der bliver mere og mere digitalt.
Samspil, indhold og drivkraft
Tre kategorier skaber tilsammen et motiverende læringsmijø
DIGIchats tre kategorier dialog, quiz og aktiviteter er udviklet på baggrund af teoretisk viden om bl.a. samspil, gamification og dialogisme, der tilsammen muliggør at viden om digital dannelse spilles ind hos eleverne på en lærende og motiverende måde.
Vi hjælper din skole med krav om digital dannelse
Med DIGIchat kan vi i fællesskab bidrage til:
Sunde digitale fællesskaber – Eleverne lærer at indgå i og bidrage til sunde digitale fællesskaber med fagligt sigte, hvor der tages hensyn til eget og andres liv online.
Kritisk blik på digitale medier og værktøjer – Eleverne opnår digitale kompetencer til at kunne digitale medier og værktøjer med et kritisk og reflekteret blik.
Organisering – Skolens leder sikrer, at alle elever oplever et sammenhængende undervisningsforløb med naturlig progression i
arbejdet med de digitale kompetencer.
Introseminar
Med vores introseminar klæder vi dig godt på til at anvende DIGIchat spillet og det tilhørende undervisningsmateriale. Dette sikrer at du kan give dine elever de bedste rammer til at lære om digital dannelse på en lærende og samtidig underholdende måde.