Digitale sexkrænkelser – En ødelæggende virkelighed for unge i dag

Del dette indlæg

Med den stigende brug af internettet og teknologi har digitale sexkrænkelser blevet en alvorlig trussel for unge i dag. Digitale sexkrænkelser omfatter en række handlinger, herunder distribution af stjålne eller uautoriserede billeder og videoer med seksuelt eksplicit indhold, cyberstalking og trusler om at offentliggøre private oplysninger eller billeder.

De digitale sexkrænkelser kan have ødelæggende virkninger for de unge ofre. De kan føre til følelsesmæssig stress, traumer, skam, ødelæggelse af offerets omdømme og endda selvmordstanker. Ofte er de unge ofre uvidende om deres rettigheder og de muligheder, der er til rådighed for at beskytte dem mod digitale sexkrænkelser.

Det er vigtigt, at samfundet tager en aktiv rolle i at bekæmpe digitale sexkrænkelser ved at oplyse unge om deres rettigheder og de farer, der er forbundet med at bruge teknologi. Samtidig er det nødvendigt at støtte de berørte ofre og hjælpe dem med at håndtere de langvarige konsekvenser af digitale sexkrænkelser.

Sextortion – Den grusomme virkelighed for unge i dag

Sextortion, også kendt som seksuel afpresning, er en form for digitale sexkrænkelser, hvor en person trues med at offentliggøre privat eller stjålet seksuelt eksplicit materiale, hvis de ikke udfører seksuelle handlinger eller overfører penge til gerningspersonen.

Dette er en stærkt stigende trussel for unge i dag, da mange er uvidende om de farer, der er forbundet med at dele seksuelt eksplicitte billeder og videoer online. Sextortion kan have alvorlige og langvarige konsekvenser for de berørte unge, herunder følelsesmæssige traumer, ødelagt omdømme og endda selvmordstanker.

Det er vigtigt, at samfundet tager en aktiv rolle i at oplyse unge om de farer, der er forbundet med sextortion og hjælpe dem med at beskytte sig mod denne form for kriminalitet. Samtidig bør unge, der er blevet udsat for sextortion, søge professionel hjælp og rapportere overgrebet til relevante myndigheder.

Digital dannelse og afpresning – En nødvendig dialog for unge i dag

I en verden, hvor teknologi og internettet spiller en stadig større rolle i vores liv, er det vigtigere end nogensinde at tage ansvar for vores digital dannelse. Dette inkluderer at forstå de farer, der er forbundet med at bruge teknologi, såsom sextortion og digitale sexkrænkelser.

For unge i dag er det nødvendigt at have en åben og ærlig dialog om de farer, der er forbundet med teknologi, samt hvordan man beskytter sig mod dem. Forældre, lærere og samfundet som helhed har et ansvar for at oplyse unge om de farer, der er forbundet med teknologi, samt hjælpe dem med at udvikle en sund digital dannelse.

Det er også vigtigt, at unge lærer at stå op for sig selv og andre mod afpresning og digitale sexkrænkelser. Dette inkluderer at vide, hvordan man rapporterer overgreb og søger hjælp og støtte, når det er nødvendigt.

Vigtigt at vi tager ansvar

Digitale sexkrænkelser, sextortion og afpresning er alvorlige trusler for unge i dag. Det er vigtigt, at samfundet tager ansvar for at oplyse unge om de farer, der er forbundet med teknologi, og hjælpe dem med at beskytte sig mod digitale sexkrænkelser og afpresning. Samtidig er det nødvendigt at støtte de berørte ofre og hjælpe dem med at håndtere de langvarige konsekvenser af digitale sexkrænkelser. En åben og ærlig dialog om digital dannelse og afpresning er nødvendig for at sikre, at unge i dag har de værktøjer og information, de har brug for for at trives i en teknologisk verden.

Læringspil skal oplyse unge om “Samtykke, køn, grænser og pornografi”

Nyt samarbejde mellem gymnasieskolerne Tietgenskolen og Aarhus Business College samt Mediesundhed og DIGIchat fører nu til udvikling af nyt tema; “Samtykke, køn, grænser og pornografi”. Projektet skal arbejde med elevers refleksion angående “personlige grænser og samtykke” ved (i) at elever kan diskutere, hvordan overgreb på unge kan forebygges, (ii) at elever får viden om vold og overgreb af fysisk, psykisk og seksuel karakter og (iii) at elever kan mærke egne og andres grænser og respektere dem. Ydermere vil køn være et centralt emne ved, at elever får viden om retten til at definere sig selv, og hvordan normer og kultur skaber muligheder og udfordringer for at forstå sig selv og andre.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opdag mere

da_DKDansk

Vi er rigtige ærgelige over at du ikke længere har lyst til at at benytte DIGIchat til at skabe digital dannelse for børn og unge i Danmark.

Vi håber du vil hjælpe os til at blive klogere på hvorfor DIGIchat ikke længere har interesse, så vi kan gøre DIGIchat endnu bedre. 

Vi sætter rigtig stor pris på, at du vil hjælpe os med at fremme digital dannelse på en fortsat sjov og lærerig måde, tusinde tak!

Mange tak for din feedback, det sætter vi stor pris på!

Med dit bidrag kan vi gøre DIGIchat endne bedre til gavn for børn og unge, DIGIchat teamet.