En sammenligning af de sociale mediers fordele og ulemper for elevers præstationer viser, at den hyppige brug af sociale medier fører til en tendens til, at de studerende bruger det meste af deres tid på sociale netværk, så der er kun lidt eller ingen tid til at studere. Hyppigheden af brugen af sociale medier er direkte proportional med nedgangen i en studerendes opmærksomhedsspændvidde og akademiske præstationer.
Der foreligger dokumentation for den tid, som børn og unge bruger på sociale medier, som er en klar indikation af mønstret med dårlige præstationer blandt de mest aktive brugere af sociale medier. Selv om sociale netværk, positivt set, giver eleverne gode læringsmuligheder, kan udfordringer i forbindelse med gennemførelsen af kontrolforanstaltninger og vejledning om produktiv brug af sociale medier skabe et dysfunktionelt læringsmiljø på grund af elevernes isolation og fremme af dårlige interaktions- og kommunikationsfærdigheder, hvilket medfører et fald i elevernes præstationer.
Personlig interaktion mellem eleverne og deres lærere er afgørende for at realisere en deltagende og produktiv læring. Samarbejde mellem lærere og forældre vil fremme en korrekt overvågning af elevernes aktiviteter på sociale medier for at sikre produktivitet og uddannelsesmæssige forbedringer.
Er sociale medier (SoMe) udviklet af de klogeste hoveder i verden, til at gøre os alle afhængig og dermed øge brugen af mediet, med det formål alene, at øge virksomhedens profit?
Både fordele og ulemper ved brug af sociale medier
Den stigende brug af tablets, bærbare computere og mobiltelefoner i skoler, hjem og på arbejdspladsen illustrerer, at bærbare enheder er integreret i de fleste menneskers daglige aktiviteter. Den avancerede informationsteknologi har gjort det lettere at skabe internetapplikationer og platforme, der er kompatible med de fleste mærker af mobiltelefoner og computere.
De teknologiske fremskridt har øget antallet af mennesker, der kommunikerer i realtid, deler idéer og udveksler indhold som f.eks. videoer og billeder med kolleger på forskellige steder, betydeligt. Forbedrede internetplatforme og -arkitektur har ført til fremkomsten af sociale netværkstjenester, som i stigende grad bliver den vigtigste kanal for udveksling af information, interaktion og opbygning af kontakter via websteder som TicToc, SnapChat, Twitter, Pinterest, Facebook, Instagram og Google Plus.
Den eksplosive udvikling i brugen af sociale medier har ført til en betydelig stigning i antallet af elever, der har tablets og mobiltelefoner med i skole. Selv om bærbare enheder letter kommunikationen, er de blevet stadig vigtigere for elever, der ønsker at holde sig opdateret om begivenhederne på de sociale medier.
Det er blevet moderne for generation Y at være medlem af et netværk på de sociale medier og et vigtigt diskussionsemne blandt børn og voksne. En analyse af den tilgængelige dokumentation om brugen af sociale medier i skoleregi viser de skadelige virkninger af sociale netværk på elevernes koncentrationsevne.
Websteder med sociale medier giver mange muligheder, f.eks. integration af sociale medier i skolens læring, som elever og lærere kan udnytte til at forbedre deres læringsmål og ekspertise. Evnen til at skelne mellem produktivt indhold og vrøvl i sociale medier kan hjælpe eleverne til at identificere uddannelsesmæssigt indhold og forblive fokuseret på deres uddannelsesmål.
Websteder for sociale medier som Facebook giver eleverne mulighed for at deltage i uddannelsesgrupper og Facebook-sider, hvor elever fra forskellige steder samarbejder om at forbedre deres viden ved at dele uddannelsesmæssige tekster, lydbånd og videoer. Støtte til gratis download af e-bøger og vejledninger ved hjælp af links til sociale medier er ved at blive et almindeligt koncept for virksomheder, der markedsfører deres undervisningsmaterialer på sociale medier.
Det ekspansive fællesskab på de sociale medier giver de studerende en bred pulje af viden, der kan forbedre elevernes viden om aktuelle emner, som udgør en integreret del af fag som historie og økonomi, betydeligt. Kravet om forvaltning af det voksende netværk af venner på de sociale medier hjælper de studerende med at opøve ledelsesfærdigheder.
Psykologer verden over råber “vagt i gevær” – “Pas på følelser af udelukkelse og isolation”
De sociale mediers virtuelle karakter vækker bekymring blandt psykologer, som opfatter sociale netværk som en trussel mod udviklingen af personlige og følelsesmæssige elementer i interaktionsprocessen. Sociale netværk truer den sociale og følelsesmæssige udviklingsproces ved at trække individerne ud af den virkelige verden og afbryde deres forbindelse med virkeligheden.
Psykologer tilskriver social networking til manifestationen af følelser af udelukkelse og isolation blandt de fleste brugere af sociale medier i betragtning af, at social networking er blevet normen for næsten alle aldersgrupper. En elevs opmærksomhed er afgørende for, hvor godt han eller hun forstår det læste materiale og er i stand til at anvende det indhold, der er blevet undervist i klasseværelset, i prøver og opgaver.
Uddannelseseksperter tilskriver hovedsageligt elevernes dårlige præstationer til lav koncentration, hvilket hæmmer kontekstualiseringen af læsematerialet, fordi en uopmærksom elev sandsynligvis vil fejlfortolke undervisningsmålene. De sociale mediers skadelige virkninger på elevernes koncentration er tydelig i en undersøgelse foretaget af forskere fra Californiens universitet. Undersøgelsen viser, at studerende med en tendens til at bruge det meste af deres tid på Facebook udviser adfærdsproblemer, hvilket begrænser den tid, de afsætter til studier.
Eksperimentet om “sociale medier” og studievaner
Forskerne overvågede de unge studerendes studievaner, hvilket viste et mønster af manglende koncentration blandt hyppige brugere af Facebook (Paul et al. 2125). Resultaterne af eksperimentet viser, at hyppigheden af brugen af Facebook direkte påvirker de studerendes koncentrationsniveau. Eksperimentet viser, at hyppige brugere af Facebook efter hvert tredje minut stopper med at studere for at tjekke nye kommentarer og opdatere deres Facebook-side.
Et interview, som JCA har foretaget med omkring 500 lærere, viser, at der er en sammenhæng mellem overforbrug af sociale medier, dårlig koncentration og antisocial adfærd blandt eleverne. Interviewet viser, at engagementet i sociale netværk ændrer elevernes opmærksomhedsspændvidde betydeligt, hvilket har ført til et fald i antallet af elever, der laver deres lektier til tiden (Engelberg og Sjoberg 43).
De interviewede lærere klagede over, at den dårlige kvalitet af de opgaver, som eleverne præsenterede, var et tegn på manglende koncentration, når de tog fat på opgaven. Omkring en tredjedel af lærerne tilskrev den dårlige kvalitet af opgaverne til elevernes tendens til at færdiggøre deres opgaver i en fart, hvilket giver tid nok til at kommunikere med deres venner på de sociale medier.
Manglende rammesætning af digitale værktøjer medfører dårligere deltagelse og internaktion i klasserummet
Lærerne bekræftede, at præstationerne hos de elever, der brugte det meste af deres tid på sociale medier, var dårligere sammenlignet med præstationerne hos de elever, der sjældent besøgte de sociale mediers websteder. Fikseringen på sociale netværk forstyrrer kommunikationen mellem lærer og elev ved at blokere for reel menneskelig kontakt, hvilket fører til forsinkelser i modtagelsen og fortolkningen af lærernes ord og forklaringer i klasseværelset.
Den hyppige brug af sociale medier påvirker den interpersonelle kommunikation negativt, hvilket mindsker elevernes deltagelse i klasseværelset, hvilket fører til dårlig forståelse af de idéer og begreber, som lærerne introducerer.
Psykologer tilskriver besættelsen af sociale netværk til de sociale mediers dynamiske karakter, som får enkeltpersoner til at investere mange timer, især om natten, i at vedligeholde deres sociale netværk. Søvnmangel og overdreven træthed fører til, at eleverne ikke længere er involveret i læringsprocessen, hvilket medfører dårlig koncentration og dårlige præstationer.
Uddannelseseksperter har udtrykt bekymring over den øgede sandsynlighed for, at børn, der ofte deltager i sociale netværk online, trækker sig tilbage fra skoleaktiviteter, der begrænser adgangen til computere eller mobiltelefoner. Virkningerne af sociale netværks virkninger på elevernes koncentration skyldes det konstant voksende netværk af sociale medier, som kræver, at eleverne investerer det meste af deres tid i at administrere netværket.
Psykologer hævder, at sociale netværk skaber et ekspansivt fællesskab af jævnaldrende, hvilket forstyrrer den traditionelle struktur, hvor børn lærer fra voksne. Sociale netværk har øget børns tendens til at lære fra deres jævnaldrende og ignorere råd fra voksne, hvis erfaringer er uvurderlige. Ønsket om at tilhøre en gruppe på de sociale medier afholder eleverne fra at koncentrere sig om produktive og vigtige mål, mens de forsøger at forblive relevante for deres virtuelle venner (Kirschner 1241).
SoMe kan sammenlignes med afhængighed af stoffer – kræver vejledning og rådgivning
Fikseringen på sociale medier kan sammenlignes med en afhængighed af stoffer, som kræver indgriben gennem foranstaltninger som f.eks. vejledning og rådgivning. Aspektet af sociale netværk som et psykologisk problem fremgår tydeligt af det faktum, at antallet af elever, der medbringer mobiltelefoner i skolen for at holde forbindelsen på de sociale medier, er stigende på trods af, at de fleste skoler har vedtaget regler om forbud mod mobiltelefoner.
Spændingen omkring sociale netværk har påvirket eleverne til at forsømme deres studier og andre vigtige aspekter af livet og samtidig aflede deres opmærksomhed til uproduktive aktiviteter. De studerende bør erkende, at de sociale medier udgør et virtuelt fællesskab, som ikke kan erstatte aktiviteter og interaktioner i det virkelige liv (Young 239). Effektiv læring kræver, at de studerende omfavner ansigt-til-ansigt-kommunikation, som er afgørende for fortolkningen af verbale signaler og kropssprog i læringsmiljøet.
Citerede undersøgelser of fagartikler:
- Engelberg, Elisabeth, and Lennart Sjoberg. “Internet Use, Social Skills, And Adjustment.” CyberPsychology Behavior 7.1 (2004): 41-47. Print.
- Kirschner, Paul. “Facebook® and academic performance.” Computers in Human Behavior 26.6 (2010): 1237–1245. Print.
- Paul, Jomon Aliyas, Hope M. Baker, and Justin Daniel Cochran. “Effect of online social networking on student academic performance.” Computers in Human Behavior 28.6 (2012): 2117-2127. Print.
- Young, Kimberly. “Internet Addiction: The Emergence Of A New Clinical Disorder.” CyberPsychology & Behavior 1.3 (1998): 237-244. Print.
Kilde: ChalkyPapers. (2022, January 31). Social Media Lowers Students’ Concentration. Retrieved from: https://chalkypapers.com/social-media-lowers-students-concentration/