Tænk sig at hver fjerde 15-årig bruger minimum fire timer om dagen foran en skærm. Mange sager om hård tone, krænkelser og sågar trusler er efterhånden hverdag i vore tid. Bør vi som dannelsesinstitutioner måske sikre, at børn og unge tilegner sig viden om og kompetencer til at begå sig i den digitale virkelighed på et mere oplyst og dannet grundlag, end det er tilfældet i dag?
Vores tese er at blot fordi unge er født med en tablet og en smartphone i hånden er det ikke en forudsætning at de er digitalt dannede – måske tværtimod.
I 2019 faldt der dom i den såkaldte “Umbrellasag”, hvor 334 unge blev dømt for at dele en video af seksuel karakter med to 15-årige. Tilbage i 2018 blev en 17-årig pige idømt 20 dages fængsel for trusler online mod et folketingsmedlem, på trods af at hun i retten nægtede hun sig skyldig. Den unge skrev på Facebook at at hun ville “stikke hende ned”. Forklaringen i retten fra den unge piges var, at hun ikke troede, at politikeren ville se kommentaren, da kommentaren blev skrevet som en kommentar, under et andet kommentarspor.
Fagets indhold kunne målrettes aktuelle emner, men også tage udgangspunkt i mere generelle dannelsesemner såsom:
- GDPR og personfølsomme data
- Databeskyttelse og datasikkerhed
- “Fake news” (falske nyheder)
- Digital etik og digital mobning
- Digital afhængighed
- Digitale fodspor, overvågning og målrettet reklame (cookies)
Med et fag som “Digital dannelse” på skoleskemaet, vil vi som samfund kunne mindske mange af disse episoder, hvor unge handler uvidende om konsekvenser af deres online adfærd – og samtidig vil vi styrke det demokratiske fundament, som i nogen grad også udfordres af den digitale udvikling. – MEN det er en anden historie.