Digital økonomi & forretningsmodeller bliver stadig mere relevant for unge i dagens samfund, hvor det digitale univers spiller en større rolle i vores hverdag. Unge skal have en grundlæggende forståelse for, hvordan digital økonomi & forretningsmodeller fungerer, herunder hvordan de kan tjene penge online, beskytte deres økonomiske oplysninger, og undgå online-bedragerier.
Fordelene ved digital forretningsmodeller inkluderer muligheden for at tjene penge online, få adgang til en bred vifte af online-spil, online tjenester og produkter, og have nemmere adgang til økonomiske oplysninger og transaktioner. Unge kan også tjene penge ved at sælge deres eget indhold eller tjenester online, såsom at arbejde som “influencer”, men også mere traditionelle opgaver som designe hjemmesider eller oprette sociale mediekonti for virksomheder.
Der er dog også ulemper ved digital økonomi, såsom risikoen for cyberkriminalitet og online-bedragerier. Unge er ofte mål for phishing-angreb, hvor de bliver lokket til at afsløre deres personlige og økonomiske oplysninger til en falsk hjemmeside. Derfor er det vigtigt, at unge lærer om sikkerhedsforanstaltninger, såsom at beskytte deres adgangskoder og at være opmærksomme på usikre hjemmesider.
Hvad kan vi gøre for de unge som underviser og som skole?
For at hjælpe unge med at blive fortrolige med digital økonomi & forretningsmodeller, bør skoler og undervisningsinstitutioner inkludere emnet i deres undervisning. De kan også samarbejde med eksperter og virksomheder inden for branchen for at give eleverne hands-on erfaring og indsigt i, hvordan digital økonomi “fungerer i praksis”.
En god idé kan også være at arrangere workshops eller konferencer, hvor unge kan mødes med erhvervsfolk og lære om deres erfaringer med digital økonomi. På den måde kan unge få en forståelse for, hvordan de kan anvende deres digitale færdigheder i deres fremtidige karriere.
Digital økonomi og forretningsmodeller giver unge mulighed for at tjene penge, få adgang til en bred vifte af online-tjenester, spil og produkter, og have nemmere adgang til økonomiske oplysninger og transaktioner. Skoler og undervisningsinstitutioner bør derfor inkludere emnet i deres undervisning for at hjælpe unge med at blive fortrolige med digital økonomi og dititale foretningsmodeller generelt.
Vi kan altså konstatrerer, at det i dag er blevet nemmere end nogensinde at tjene penge online, men det er også blevet nemmere at blive udsat for online-bedragerier og have ens økonomiske oplysninger stjålet. Derfor er det vigtigt, at unge får en grundlæggende forståelse for digitale forretningsmodeller, så de kan tjene penge på en ansvarlig måde og beskytte deres økonomiske information.