Intro - freemium
Med temaet “Intro – freemium” får du mulighed for at prøve kræfter med læringsspillet DIGIchat helt gratis som Print&Play version – klar til print
Formål
Formålet med temaet “Intro – freemium” er, at introducere elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser til vigtige fokuspunkter inden for digital dannelse og basal viden om sociale mediers skjulte mekanismer, fake news, tidsforbrug og gode digitale fællesskaber.
Læringsmål
Læringsmålene for temaet “Intro – freemium” er:
Eleven har viden om:
- Vigtige fokuspunkter inden for digital dannelse.
- Hvordan tjenester og sociale medier er opbygget til at være vanedannende.
- Hvordan man kan have et kildekritisk blik og spotte fake news.
- Hvordan man kan opnå gode digitale fællesskaber.
- At kunne spotte fake news online.
Eleven kan reflektere over:
- Sociale mediers betydning for verdenen.
- Tjenesters og sociale mediers vanedannende påvirkning.
- Sandhedsværdien af det man oplever online.
- Eget tidsforbrug af digitale medier.
- Vigtige forhold til at opretholde gode digitale fællesskaber.
I temaet inkluderes desuden elevernes digitale enheder som:
- Læringsmiddel til at løse opgaver omkring temaet.
- Inspiration til hvordan digitale enheder kan anvendes til at lave sjove aktiviteter med inddragelse af bevægelse.
Undervisningsmateriale
Til temaet “Intro – freemium” medfølger undervisningsmaterialer i form af PowerPoint, notatark til elever og underviser, plakat og vinderdiplomer.
Undervisningsmaterialet anvendes til én undervisningsgang, som består af 2 undervisningsmoduler på i alt 90 minutter.
I 1. undervisningsmodul spilles DIGIchat med temaet “Intro” af elever, hvor medfølgende PowerPoint bl.a. anvendes til at beskrive temaet og til at forklare spillereglerne i DIGIchat.
I 2. undervisningsmodul afholdes en opsamling efter spil med DIGIchat, hvor det medfølgende PowerPoint anvendes til at rammesætte en fælles opsamling med vidensdeling, refleksioner og dialog i plenum om digital dannelse. Her kan underviseren bl.a. få indsigt i elevernes opnået viden og refleksioner om digital dannelse og temaets fokus.
Afslutningsvis skal elever og underviser i fællesskab udarbejde klassens 5 digitale bud i form af retningslinjer, der kan hjælpe eleverne med at skabe gode digitale fællesskaber.
De 5 digitale bud nedskrives på medfølgende plakat, som kan hænges op i klassen.
Plakaten er et godt redskab til at opsamle og synliggøre elevernes opnået viden og refleksioner om digital dannelse.
Til slut kåres vinderne af DIGIchat spillet.
Undervisningsmaterialet til temaet “Intro” downloades under “Min DIGIchat” ved oprettelse af en gratis bruger.
- Målgruppe: Elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser
- Deltagere: Op til 36 elever
- Varighed: 90 min. for spil + undervisning
- Indhold: DIGIchat spil + undervisningsmateriale
Download lærervejledning
PowerPoint
Plakat med klassens 5 digitale bud
Notatark til elever
Flere temaer
på vej
DIGIchat følger med i den konstante digitale udvikling og de digitale
tendenser i samfundet og derfor udgiver vi løbende nye
temaer, som følger med tidens gældende digitale trends – klar til brug sammen med læringsspillet.
I løbet af 2025 udgiver vi bl.a. et tema om billedeling.
Hvad siger vores brugere?
Elever
Fagfolk
DIGIstudy
Gå på opdagelse i DIGIstudy, hvor vi har samlet en række digitale læremidler, der vil gøre din næste undervisningstime anderledes, sjov og motiverende og bringe nye vinkler på traditionelle aktiviteter i undervisningen.